Spelifierat lärande

Spelifierat lärande är just nu på mångas läppar. Kulturnyheterna gör ett inslag och Vittra Telefonplan deltar i projektet ”Gamification i skolan”. Men vad handlar det egentligen om?

Ett litet intro: Spelifiering

Miljontals människor spelar dataspel och det är ofattbara mängder tid vi spenderar på att spela. Tänk om man kunde locka fram den lusten som spelandet gör hos elever under skoltiden.

Det är vad Gamification i skolan försöker åstadkomma. Initiativet är väldigt intressant men inte utan svårigheter. Hur omvandlar man funktioner i spel som till exempel World of Warcraft till skolan? Med funktioner menar jag utvecklande av sin karaktär (avatar) genom att ”levla”, vilka är monster eller onda och vad händer då, hur hittar man ”pots of gold” etc.

I sin enkelhet handlar det ju bara om ett belöningssystem som många säkert redan har prövat eller håller på med hemma med sina barn. Men skillnaden är att här pratar vi ungdomars lingo. Kanske ger spelifiering ett helt annat genomslag hos eleverna än vad ett gammal hederligt plus och minussystem ger.

Så här fungerar en gamelektion hos Vittra Telefonplan:
Det finns fem kategorier: fokus, mod, samarbete, arbetsro, ansvar.
Vid varje gamelektion väljs två kategorier ut.
Hela gruppen får fem blixtrar vid lektionens start. Spelledaren (läraren) har tre bonusblixtar per kategori att eventuellt dela ut.
Bonusblixtar delas ut om gruppen verkligen utmärkt sig under lektionen. Jobbat bra, visat engagemang etc.
Monstren som tar blixtar från gruppen är störande prat, att eleverna inte jobbar ordentligt, facebookande, spelande och annat otillbörligt på datorn under lektionen.
Gruppen kan alltså bli av med alla fem, dvs. få noll blixtar. Men de kan också få maximala 11 blixtar, dvs. behålla sina fem och lyckas få all sex bonusblixtarna av spelledaren.
Efter ett visst antal blixtar levlar man, dvs. man går upp en nivå. I samband med det får man även ett pris.

Det gäller att eleverna vet exakt vilka förutsättningar som gäller. Hur kan man få bonusblixtar? Vilka kriterier gäller för att bli av med blixtar?
Det är även intressant att se hur gruppen hanterar de som inte sköter sig. Vad händer om en elev konstant pratar och stör och ser till att gruppen förlorar blixtar – kommer gruppen styra upp det och få sin kompis att sköta sig eller blir det spelledaren som får styra upp det.
Om man kan få gruppen att hantera det själva och på ett sånt sätt att kompisen vill vara delaktig i blixtjakten så har man vunnit mycket, tycker jag.
Dock så ser det kanske inte ut så i spelvärlden. Sköter man sig inte utesluts man från gruppen/klanen men det kan ju inte ske i skolan.

Detta ska bli intressant att följa. Enligt dottern, som ju går på Vittra Telefonplan och deltar i detta, så är det roligare med en gamelektion än en vanlig. Dock så medger hon att en vanlig lektion inte är så speciellt störande och att de jobbar på bra ändå.
Som en del av förstudien borde gamelektioner introduceras hos en variation av skolor, kommunala och privata, duktiga klasser och mindre duktiga klasser. Vad kommer slutresultet bli?

En del försöker även spelifiera vardagen men jag vet inte. Städning, byta däck, vika kläder blir inte roligare för att man får blixtar, guldmynt eller annat lajbans och kan levla. Men man ska aldrig säga aldrig. Om nån pillar ihop en app för ändamålet så kanske även jag kan prova.

/Parkley

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.