Roslagshösten 2012

Den 16:e september gick Roslagshösten 2012 av stapeln ute i Upplands-Väsby. Fredrikshof IF Cykelklubb stod som vanligt som arrangör.

Roslagshösten 2012

I år hade de gjort om bansträckningen varpå det bara fanns två sträckor att välja på. Antingen 72 km eller 135 km. Själv valde jag 72 km då jag kände att det var en lagom längd för att träna klungkörning i mastergrupp.

Det kom 515 cyklister till start. Som vanligt fanns det snabbgrupper och motionsgrupper samt de populära mastergrupperna.
Mastergrupperna är till för nybörjare i klungkörning. I min grupp var vi 15 st + två ledare från Fredrikshof. Vi skulle ligga någonstans mellan 28-30 km/h.

Då vi var så många så blev det förstås en belgisk kedja (två led där vänsterledet går lite snabbare och man roterar vänsterled till högerled).
Klungkörning är som sagt ingen lek utan kräver sin träning. Med nybörjare som verkligen inte är samkörda eller för den delen likvärdiga i ork etc. så blir det förstås ännu krångligare. Sen så ska man ju ligga 30-50 cm bakom varandra för att verkligen utnyttja effekten av en klunga. Bara det är läskigt i höga farter.

Det är mycket att tänka på förutom att känna när det är dags att rotera i första ledet. Grundförutsättningen är att bara de i första ledet ser bra framåt. De andra agerar efter tecken och rop. Alla ska förstås vidareberfordra tecken och verbala anvisningar som kommer framifrån eller möjligtvis bakifrån (ingen tecken av förklarliga skäl).

  • Visa tecken för farligheter i vägbanan – markera mot marken höger/vänster eller sida till sida
  • Visa tecken för hinder på vägen eller vägrenen – slå sig på rumpan höger/vänster
  • Ropa om det finns glas eller annat farligt på vägbanan
  • Visa tecken vid fartsänkning – för armen upp och ner på sidan
  • Visa tecken vid stopp – upp med handflatan i luften, armen i vinkel
  • Ropa ”trampa” om det går för sakta i klungan (ropa inte öka för det är för likt lucka när fartvinden susar i öronen) – tätduon får då öka farten lite.
  • Ropa ”lucka” om nån släpper längre bak i klungan – första ledet får då sakta ner för att stänga luckan.
  • Täten i klungan brukar ibland och alltid efter lucka ropa ”alla med”. Det förs bakåt till siste man som då svarar ”kontakt”. Det förs sedan framåt till täten som kan öka takten igen om det var en lucka. Kvarstår luckan så ropas ”lucka” istället för ”kontakt”.
  • Säga att man ställer sig upp innan man gör det alternativt kolla hur nära personen bakom ligger. Cykeln åker nämligen bakåt en bit precis när man ställer sig upp.
  • Låsa kedjan vid backar och inför korsningar och kurvor – man roterar alltså inte i dessa lägen.
  • Ta det lugnt, dvs. inte öka takten efter korsning då kedjan riskerar bli utdragen för att på så sätt samla ihop klungan.
  • Tätduon måste hålla farten uppe i början på en uppförsbacke då de bakomvarande har högre fart.
  • Tätduon får inte öka farten direkt på backkrönet då bakomvarande har lägre fart uppför.
  • Kanske indikera till siste cyklist i högra ledet att hen är sist.

Andra lag/grupper kanske har andra tecken och kommunicerar med andra ord men i stort så är det här vad som man ska tänka på. Träna, träna, träna är ledordet.

Vi hade väl egentligen inga incidenter förutom en miss av flaggvakterna p g a nya bansträckningen och snittade ca 28 km/h på 72 km. Men en del roterade snabbare än andra, en del släppte lite luckor för att de pratade lite för intensivt med sin granne vid sidan. Ibland gick det för fort så det blev luckor vilket drog ner farten lite. Halvägs bestämde sig en i gruppen att släppa då det blev för jobbigt i uppförsbackarna. Förutsättningen var dock att vi startar som grupp, cyklar som grupp och avslutar som grupp. Men orkar man inte så orkar man inte. Det var ganska tuff motvind vilket sög musten ur en del.
Sen hade vi en kille som ”free basade” lite vilket skapade lite oro i klungan. Han hade kört klunga tidigare och ville ha högre tempo. Vad han gjorde i mastergruppen över huvud taget är frågan? Är du inte nybörjare så kör inte mastergrupp är mitt tips.

Det var också intressant att se vilken oro som blev längst bak när vi fick folk som hängde på klungan men inte körde i leden. Det var ibland förvirring vem som var sist och när man trodde man var sist och hade påhäng bakom så visade det sig att det fanns en eller två som sladdade lite.
Jag kan förstå att en del klungor på Vätternrundan inte vill ha folk som hänger med bakom.

Väl i mål på 2:46 kände jag att 72 km var lite kort. Klungkörningen gav tillräcklig vila att 135 km inte hade varit ett problem. Så det får bli den längre sträckan på Rolagsvåren 2013.

För övrigt så cyklade Egge och Jocke på tandem-MTB 135 km på ca 5 timmar. Bra jobbat!
Jag gillar de kommentarer de fick när de gick i mål – ”så ni kom i mål…”.

Nu är det tävlingsfritt till kanske Västmanland Tour i slutet av april 2013. Sen Vätternrundan 300 km…

/Parkley

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.