Tveksamt med drop in-mottagning på Älvsjö VC

Älvsjö Vårdcentral har ju som bekant börjat med drop in-mottagning för akutbesök. Först hade de ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass. Under sommaren ströks eftermiddagspasset och den förändringen består även under hösten. Så hur funkar det egentligen?

[UPPDAT 2016115] Detta inlägg skrevs 2012 och en del har hänt sen dess. Sen ett tag tillbaka har de en Lättakut mellan 10:00 – 11:45 samt ”telefonmottagning”. Kanske är det en bra medelväg?

Älvsjö VårdcentralIdag var jag på ett drop in-besök med mellandottern. Vi befarade halsfluss så det var bäst att kolla. Vi kom dit strax innan 8:00 och fick nummer 019. Just då hanterade kassan besökare nr 004. Nu låg det turligt nog en nummerlapp som någon lämnat med 014 bredvid nummerlappsapparaten – så den tog vi förstås.

Runt 8:15 var det vår tur och redan runt 8:30 fick vi komma in. Nu konstaterades ingen halsfluss så vi var på väg därifrån redan vid 8:40. Så allting var frid och fröjd…

Runt klockan 10 var jag tillbaka på vårdcentralen för ett återbesök gällande astman. Då var möjligheten till drop in-besök stängd då alla tider var slut. Det är ju så att de har bara drop in mellan 8-11. Det visade sig att den möjligheten stängde redan klockan 9. Så efter 9:00 idag var det bara att vända i dörren. Då hade du gjort besväret att ta dig ner till vårdcentralen bara för att mötas av det tråkiga beskedet. Att få reda på detta över telefon går inte.
Noterbart är också att du får bara söka för en åkomma per dag samt att barn under fem har förtur.

Jag vet att det var fyra läkare som jobbade idag. Låt oss anta att de bokar patienter ända till 14-15 under drop in-mottagningen. Det innebär att folk kommer 8:00 och kanske får sitta och vänta i 6-7 timmar! Vågar man verkligen lämna vårdcentralen och återkomma runt sin preliminära tid?
Skulle det vara så att de inte har tider längre än till 12:00 så är det antingen för få läkare eller för kort mottagningstid. De måste kunna möta sjukdomstoppar som höst och vår.

Vad är syftet med drop in?

Låt oss blicka tillbaka hur det var för ett år sedan. Då kunde man ringa vid 8:00 och lämna sitt telefonnummer för att sedan bli uppringd på en angiven tid. Sedan fick man oftast en tid under för- eller eftermiddagen för besöket. Låt oss kalla det telefonmottagning.

Om jag, med min begränsade kunskap i djupanalys samt att jag inte har inblick i problem som Älvsjö Vårdcentral har ställts eller ställs inför gällande drop in-mottagning eller telefonmottagning, vågar pröva mig på en analys av syftet med förändringen så skulle den se ut så här:

Påverkan på vårdcentralen

  • En drop in-mottagning möjliggör effektivare användning av de preliminära tidsluckorna. Om någon patient är klar tidigare kan nästa patient påbörjas på en gång.
    Fråga: hur kan man då stänga drop in-mottagningen då tiderna är slut?
  • En drop in-mottagning förenklar för vårdcentralen…det får man hoppas i alla fall
  • En drop in-mottagning ger stort tryck i kassan när de öppnar och sedan fullt med sjuka människor, tillsammans, i väntrummet under flera timmar.
  • En drop in-mottagning stämmer perfekt in i kostnadsersättningsmodellen som Landstinget använder. Många, korta besök ger högre ersättning. Se artikeln om det i SVD.

Påverkan på patienten

  • En telefonmottagning innebär att man inte behöver släpa sig till vårdcentralen för att skaffa sig en läkartid. Allt sker ju över telefon.
  • Man behöver inte sitta och vänta i väntrummet hela dagen utan kan vara hemma och göra annat tills det är dags att infinna sig till sin läkartid.

Det känns som om man inte har patientens bästa i åtanke när man inför dessa förändringar. Eftersom de använder tidsluckor i alla fall så kan jag inte se hur man kan vinna så värst mycket på nuvarande system. Det enda som ger bra effektivitet för vårdcentralen är nummerlappar till läkarna. First come, first serve.

Att sitta och vänta i timmar i ett väntrum kostar också pengar – för det företag du jobbar på och för dig. Vad blir kostnaden i utebliven produktion eller löneersättning då du sitter i ett väntrum? Ta med det, Älvsjö Vårdcentral, som motpost i era ersättningskalkyler så blir det nog ett annat läge.

Nu finns det tack och lov möjlighet att skriva sig på andra vårdcentraler om man tycker Älvsjö VC har tappat bort sitt kundfokus. Fruängen och Liljeholmens VC har INTE drop in-mottagning utan bibehåller telefonmottagning. Dessutom kan man istället ringa Liljeholmens När-Akut som öppnar kl. 16:00. Då kan man få en tid under kvällen. Inget knorr där inte när man berättar om Älvsjö Vårdcentrals drop in och att tider tar slut. Man är så välkommen trots att det inte riktigt var tanken att man skulle ersätta sin VC med När-Akuten.

Så min slutsats är att Älvsjö Vårdcentral har försämrat för oss patienter i och med drop in-mottagning. De borde revidera detta och starkt överväga en återgång till telefonmottagning eller kanske nån medelväg med både telefonmottagning och drop in (då med nummerlapp då det blir luckor mellan tidsbokningarna). Annars riskerar de tappa patienter och därmed mista sin ersättning från Landstinget.

Så här kan det också gå till på en vårdcentral i Sverige: Bakom dörrarna på vårdcentralen

/Parkley

Fördjupning:
Tidningsartikel i Liljeholmen/Älvsjö

Annonser

En kommentar Lägg till

  1. Parkley skriver:

    Från den 15/4 så slutar Älvsjö VC med drop-in. Då kan man åter ringa och få en akuttid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.