STRAVA – för cyklisten

Strava, från det svenska verbet sträva, är en träningstjänst för cyklister och löpare med webbinterface och mobilapp med fokus på ”social fitness”. Precis som Runkeeper och Endomondo men ändå lite annorlunda.

Observera att jag testar Stravas gratistjänst (och bara cyklistdelen) så en del av det jag saknar kanske finns i premiumtjänsten. Jag tycker dock att deras premiumtjänst är lite dyr. Strava tar 349 kr om året jämfört med t ex. Runkeeper som tar 130 kr.

Så här skriver Strava själv om sig:
Strava”Strava grew out of our own needs as athletes. With busy lives requiring much solo training, we missed the sense of camaraderie and friendly competition that drove us to achieve our best through training with others. We envisioned Strava as the means to put our workouts and races into context. We call that socialfitness.”

Nåja, de är inte ensamma om att erbjuda social fitness. Men det finns delar som är värt att titta närmare på.

Webbtjänsten

Här finns inte något att klaga på. Bra överblick och funktioner som utveckling, mål, vilka du följer, klubbar/grupper du är med i och ett flöde förstås. Sen finns det en del Premiumsaker förstås som är låsta för mig. I Premium ligger förstås fokus på analyser.
Det går att exportera aktiviteter till GPX-fil för dig som behöver det. Dock kan du inte manuellt komplettera med puls- och kaloridata om du t ex. använder en separat pulsklocka. Det är en brist tycker jag. Du förväntas använda ett bluetooth eller ANT+-kompatibelt pulsband ihop med Strava eller köra Garmins cykeldatorer.

Mobilappen (IOS)

Strava mobilguiDen är sparsmakad jämfört med t ex. Runkeeper. Den visar bara tid, distans och snittfart. Det finns inte många inställningar att göra och den går inte att ha skärmen igång under hela aktiviteten.

Fokus ligger helt klart på loggningen och inte att ge dig ett snyggt och bra träningsinterface under själva turen. Här föredrar jag Runkeeper, i alla fall under de korta turerna där jag vill se löpande hur det går och där telefonens batteri räcker till. För längre turer så måste ju skärmen ändå släckas.

Den laddar självklart upp din aktivitet till webben så fort du är klar. Inte heller här kan du komplettera med pulsdata från t ex. en Polarklocka.

The killer thing

Hittills så är det inget som sticker ut och gör Strava bättre än andra träningstjänster. Men det som sticker ut och gör att man vill ha Strava är segmenten.

Ett segment är en del av en sträcka, t ex. en brant eller lång backe, bra temposträcka etc. Dessa skapas av Stravas användare och cyklar du den sträckan (vare sig du är medveten om segmentet eller inte) så räknas din tid automatiskt för segmentet. Varje segment har en ”leaderbord” och du kan se din tid jämfört med andra Stravas.
Du blir jäkligt taggad att köra lite hårdare på dessa segment…

Det är enkelt att skapa segment ur en loggad aktivitet och det måste göras på webben. Om du vill kan du göra hela din sträcka till ett segment och du kan göra den privat.
Själv har jag en del olika jobbpendlingssträckor, både från och till jobbet, som jag skapat privata segment av. På så sätt får jag en bra överblick av hur det går.
Sen har jag en del branta backar som jag skapat publika segment av (om de inte finns redan förstås). Så fort du skapat ett segment börjar Stravas servrar leta efter användare som cyklat segmentet tidigare och lägger till dem i resultatlistan.

Här loggas även personliga rekord och den snabbaste mannen och kvinnan kan titulera sig KOM (King Of the Mountain) eller QOM (Queen Of the Mountain).

Min lösning

Strava har definitivt en plats hos mig. Men inte som enda träningstjänst. Runkeeper, som jag är Elite på, har en billigare premiumtjänst och ett snyggare och funktionellare mobilgui. Dessutom har jag en del kompisar som bara använder Runkeeper som följer min träning där.
Så i dagsläget väljer jag att logga i antingen Strava eller Runkeeper och när jag är klar så exporterar jag över till det ena eller det andra. Helt klart omständigt och inget jag vill göra för all framtid.När jag använder min Polar pulsklocka så blir det till att logga i Runkeeper då Strava inte tillåter manuella tillägg av sån data.

Lösningen stavas Garmin Edge 510 (cykeldator) med Garmin Connect (webbtjänst), GarminSync (webbtjänst för att automatiskt synka till Runkeeper och Strava), Runkeeper och Strava.
Det låter omständigt men med automatiken i GarminSync så är det inga problem. Mina vänner i Runkeeper får sitt och jag får min segmentjakt i Strava. Kanske behöver jag då inte Runkeeper Elite om Garmin Connect erbjuder bra analysmöjligheter?

Hösten ser tekniskt intressant ut.

/Parkley

2 kommentarer Lägg till

  1. Jens skriver:

    garmin 500 går väldigt bra med om man vill spara pengar(1800 med hrm vs 2700 med hrm från england), har själv en 510 och en av mina träningskompisar har en 500 och skillnaderna är inte så stora.

    blåtandsfunktionaliteten i 510 är i mina ögon rätt överskattad, displayen och hanterandet är dock trevligare.

    har både RK och Strava (premium som mest är värd pengarna om man har hrm och effektmätare), väljer strava framför rk för att jag älskar att se förbättringar övertid på ens segment och ju mer mil du loggar ju mer växer stravas storhet.

    ett avslutande slag för cykeldatorer är att man oftast vill se hastighet / kadens / hrm samtidigt på ett smidigt sätt, har bara loggat med mobilen i bakfickan när jag hade en enklare polardator jag ”cyklade” efter.

Kommentera

