Soffliggarcross

I söndags var det träningstävling för soffliggarna. Själv var jag där för att känna på hur det är att ”tävla”. Vädret var soligt och banan lagom lerig…

Soffliggarcross CX SköndalUngefär ett dussin cyclocrossare plus två medföljande barn stod redo på startlinjen klockan 10:00 på CX-banan i Sköndal för lite soffliggarcross. Då det var CX-tävling i Göteborg så blev det ingen Kompiscross i Stockholm. Därav soffliggarcrossen för oss med lite lägre ambitioner.
Det skulle bli 30 minuter + 2 varv. Efter lite beräkning så uppskattades det till ca 7-8 varv för de snabbaste. De flesta cyklade dit men själv hade jag kommit med bil och bara cyklat ett inspektionsvarv innan start. Det visade sig vara ett dåligt beslut.

Banan var lite förlängd uppe på platån men i övrigt samma bana som i augusti när jag körde sist. Nu var det dock lerigare vilket märktes rejält. Är man mest landsvägsåkare som jag så är det läskigt när framhjulet glider i leran i kurvorna (jag cyklar förstås för snabbt in i dem) och när bakhjulet låser upp när man sladdar sig runt dem. CX är dock väldigt bra träning för cykelkontroll, tycker jag. Dessutom är motståndet påtagligt mellan torrare mark och leran. Den första och andra backen gick bra att komma upp för men den tredje (den innan trappan) var nästan omöjlig. Lerigt och med knappt fäste. Det är aldrig kul att inse mitt i backen att man kommer ingen vart och snabbt som ögat måste klicka ur. Sen upp med cykeln på axeln och börja springa uppför. Men det är ju det CX handlar om…

Väl i starten lade jag mig sist förstås. Vi var tre i kön som hade ungefär samma fart så det blev bra race direkt i början. Som alltid vid tävling blir man lite ivrig och går hårt in i kurvor. Mycket sladd och nästan att jag gick i backen när framhjulet släppte i en 180 graders sväng. Men det gick bra och racet fortsatte. Jag lyckades ta mig uppför alla backar men det var jäkligt jobbigt. Först efter trappan insåg jag att jag aldrig växlat ner från stora kransen efter starten på asfalten. Tro fan det var jobbigt i backarna. När jag sedan skulle växla ner så strulade framväxeln (troligtvis lera i vägen) och jag fick växla 5-6 gånger innan det hände nåt.

Dock, på andra varvet, så kom vad jag trodde skulle komma: astman. Dessutom fick jag rejält ont i foten vid alla urklick så efter trappan var jag tvungen att sakta ner för att sedan bryta vid målet. Foten hade jag problem med vid urklick i våras (ovana efter en lång vinter) men trodde det var lugnt. Dock så blir det ju fler urklick i all hast samt att jag inte hoppade av som man skulle. Kanske slet det på foten?
Astman förstod jag skulle bli ett problem. CX-säsongen är egentligen fel för mig då kallt väder är ett problem. Självklart kan man motverka detta med ordentlig uppvärmning samt att backa av tidigare… Men är det tävling så är det.

När ledarna hade två varv kvar gav jag mig ut igen för ett snabbt varv. Men astman kom tillbaka och det var bara att bryta igen. Tråkigt förstås att bryta men det var kul i alla fall. Soffliggarcross handlar ju om att ”tävla” på sin egen ambitionsnivå. Ingen dissar dig för det.

Nu ska cykeln in på service och sen upp i nya trainern. Pendlingssäsongen slutar den 18/10 eftersom kylan kommer nu. Troligtvis blir det lite mer CX i Sköndal någon eller några helger om de kör igen. Dock körs Kompiscrossen mest varje helg (förutom de tävlingar som ligger runt i landet) så det kanske inte blir så många mer soffliggarvarianter.

Trots motgångarna så är det kul med cyclocross som omväxling. Bara man lägger ambitionen på rätt nivå och kan acceptera att bli uppiskad av de andra (varvad alltså).

/Parkley

CX Stockholm hittar du på Facebook som CXSTHLM.

2 kommentarer Lägg till din

  1. Parkley skriver:

    Va bra. Då får jag dyka ner några fler ggr.

    Gilla

  2. Tille skriver:

    Uppvärmning plus astmamedicin är det som gäller för mig.
    Eftersom cupen är så kompakt, nästan varje helg, i år blir inga Kompiscrossar förrän i andra hälften av november. Så risken för soffliggaralternativ tills dess är stor.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.