Efter några månaders försening har fibern installerats i huset. Det var inte smärtfritt och ibland förvirring. Men nu susar ljuset i rasande fart.
Som jag skrivit om tidigare så har ju Telia Öppen Fiber erbjudit villaägarna i Älvsjö, Herrängen, Långsjö och Långbro fiber till en rimlig kostnad. Då jag ingick i omgång 1 så skulle jag få installation under augusti. Dock så tog grävarbetena, för de villaägare som skulle få fibern indragen via markkanalisation samt där stolparna stod för långt ifrån varandra för att dra luftledning, längre tid än beräknat varpå min installation skjuts framåt i två omgångar till slutet av oktober. Eftersom jag hade fungerande ADSL så gjorde det mig ingenting.
Dagarna innan planerad slutinstallation i huset drog Sandström Närentreprenad, Telia Öppen Fibers underleverantör, fram fibern till utsidan på huset. På installationsdagen drog de fram fibern på vinden och ner på anvisad plats där mediakonverteraren monterades. Allt gick smidigt och de gjorde någon form av genomlysning av fibern för att säkerställa att allt var korrekt. Sen skulle de ta upp till en vecka innan det kopplades i nåt korskopplingsskåp på någon station. So far so good.
Under tiden jag väntade på slutlig inkoppling var jag het på gröten och beställde tjänster av Telia (100 mbit bredband i båda riktningarna samt telefoni). Nu var ju inte fibern klarrapporterad men de kunde ändå lägga en förbeställning (vanligtvis så gör man sitt tjänsteleverantörsval via webben när allt är klarrapporterat).
Efter veckan hade gått så ringde det en kille från Telia öppen Fiber och meddelade att jag var inkopplad och ville att jag verifierade att WAN-lampa lös. Det gjorde den inte. Han skulle då öppna en felanmälan och återkomma. Här börjar Telia Öppen Fiber strula till det lite.
Jag fick ingen info om att nån felanmälan hade öppnats. Telia Öppen Fiber skickar dokument via posten och via e-post som påvisar att min fiber är klar och att jag kan beställa tjänster. Fast det är den ju inte vilket jag påpekade i ett svar på ett av e-breven). Dessutom fick jag tre likadana brev samma dag i separata försändelser att allt var klart. Jag får SMS från Telia att min telefoniadapter är på väg att levereras (så Telia hade i alla fall gjort klart sina åtaganden).
Efter en veckas väntan kontaktar jag killen som skulle öppna en felanmälan och meddelade att inget hänt. Han fixar då så att en installatör från Sandström kommer förbi på eftermiddagen dagen efter. Nu får de inte igång fibern och måste felsöka vidare. Efter en timme ringer han och säger att de måste bygga om lite och det kommer dröja till runt 17:00. Sen hör jag inget mer från dem på hela kvällen.
När jag sedan kommer hem från jobbet dagen efter (fredag 1/11) så lyser WAN-lampan. Tjoho! Ingen har dock återkopplat till mig och ingen ringer och ber mig verifiera att WAN-lampan lyser.
Jag byter över från ADSL till fibern och allt kickar igång.
Efter helgen kommer svar från Telia Öppen Fiber angående mitt svar om att tjänsten inte borde vara klarrapporterad för att det funkade ju inte då. De ber om ursäkt för sent svar men ser nu att jag är igång…
Nåväl, det var ingen ko på isen för oss då vi hade ADSL till slutet på januari 2014. Men kommunikationen mellan de inblandade parterna i installationen kanske borde ses över.
Så nu är allt på plats:
- Routern är inkopplade på fibern.
- Dynamisk DNS genom NO-IP fixade för min tjänsteleverantör, Telia, erbjuder inte fast IP.
- Hastigheten testad med Bredbandskollen. Mina Apple-produkter visade sig tappa ca 60% hastighet över det trådlösa medan det trådbundna bara tappade 5-10%. Dock så visade sig min laptop från jobbet gav otroligt höga siffror. Jag tappade bara 10% på ta emot filer och 38% på att skicka filer. Samma trådlösa nät där min Ipad tappar 60% i båda riktningarna…
- Test av Netflix – betydligt bättre kvalitet.
- Test av SVT Play – betydligt bättre kvalitet.
- [UPPDAT 20150819] Ny ASUS router samt ASUS AP med erkänt bra throughput för streamingtjänster.
Nu återstår bara aktivering av telefonin samt betalning av installationskostnaden på 16 700 kr.
Skönt med framtidssäkrad villa.
/Parkley
Generellt sätt så säger man att trådlöst tappar ca 50% av hastigheten de påstår sig kunna leverera. Så G-standarden på 54 mbit/s gav ca 20-30 mbit/s.N-standarden på 150 mbit/s eller 300 mbit/s ger kanske 75 mbit/s eller 150 mbit/s. Nu är det ingen exakt vetenskap men du tappar med trådlöst. Det beror på hur antennen sitter i enheten (Iphone har ju haft en del problem), om du har många väggar i huset, hur tjocka de är osv.
Men om vi pratar fiberhastighet utan trådlöst (trådbunden dator) så får jag ca 90 mbit/s i båda riktningar istället för mina tidigare 12-14 mbit/s in och 2 mbit/s ut.
Fibern är utan tvekan framtiden. Dessutom är det inte fibern i säg som begränsar hastigheten utan ändutrustningen, dvs. din eller operatörens router samt operatörens utrustning i stationen.
SATSA på fibern! 🙂
Sen bör ni byta ut trådlösa routern om den inte kör N-standarden alt. kör med routern som operatören tillhandahåller.
GillaGilla
Sitter här och läser inför ev anslutning till Telia öppet fiber och hittade detta inlägg. Jag är helt okunnig vad gäller teknik så jag tycker det är lite svårt att ta till mig viss information. Det jag reagerade på var att du skrev att dina trådlösa produkter tappade hastighet… För mig låter det oroväckande. Är det pga fibern eller något annat såsom tex routern eller liknande. Här hemma kör vi till 90 % på trådlöst och min tanke med fiber var just att det skulle bli bättre. Men det kanske bara är stabiliteten och inte hastigheten som påverkas?
GillaGilla
Hej,
Är del i samma Öppen fiber-kampanj och har nu fått installerat, men ännu inte beställt tjänster. Hur är dina erfarenheter såhär långt? Har du provat TV över bredbandet? Har hört rätt delade erfarenheter av det. Kommer beställa åtminstone bredband och telefoni, då jag idag saknar koppar, men vet inte hur jag vill göra med TV, om det blir fiber eller parabol eller boxer. Vill ju ha HD och minst på två ställen.
Har du någon uppfattning hur lätt det är att byta?
Med vänlig hälsning
Peter Ericsson, Långbro
GillaGilla
Jag har inte testat TV. Mest för att jag har parabol som jag anser ger bäst tv för pengarna (bl.a. Flest HD-kanaler). Dessutom blir nästan installationen gratis vid multiabonnemang. Sen har jag inget nätverk i alla rum utan skulle behöva köpa trådlösa enheter. Då blir det förstås dyrare.
Jag är glad att jag inte hade allt genom fibern då Fortum lyckades kapa den några veckor efter installation. Det tog två veckor att få det fixat.
Vad gäller 100/100 tjänsten från Telia så funkar den kanon. Jag får ca 90 Mbit på den trådbundna datorn. Ca hälften över det trådlösa. Jag är nöjd.
Netflix och Viaplay ger HD-kvalité nu.
GillaGilla
Jag tror Thomas Egrelius har testat eller testar TV från Telia över fibern.
GillaGilla
Boxer har jag kört i två år men nu tillbaka på parabol och Canal Digital. Jag väljer parabol varje dag i veckan för kvalité och utbud. Priset är det samma redan från tvilling-abonnemang. CD t o m billigare från 3 abonnemang.
Boxer är dock billigare vid ett abonnemang.
GillaGilla
Om telia har samma/liknande erbjudande nu som de hade i augusti, vilket de förmodligen har, kan du ju alltid testa deras TV under ett år utan kostnad. Jag hoppade på 100/10+TV (48 kanaler)+Telefoni (nytt nummer) och betalar första 12 månaderna enbart för bredbandet. På så sätt kan jag utvärdera både TV och telefoni som jag vill utan att riskera funktionerna om jag inte skulle vara nöjd. Kör Boxer på TVn (flyttar kort mellan hem och landställe så tveksamt vi går över på TeliaTV just pga det) och har kvar koppartelefoni än så länge.
Vad gäller just TV så tycker jag det fungerar bra. Gillar deras ”Programbibliotek” som inneåller diverse playtjänster och smidigheten att hyra film och serier i ”videobutiken” som även innefattar SF Anytime. Dock är utbudet bland playtjänsterna bundet till ditt kanalpaket så man får inte per automatik alla playtjänster den vägen. Alla linjära kanaler i valt kanalpaket som har ett HD-alternativ finns också tillgängliga som HD utan extra kostnad. Med fiber kan du ha upp till fem TV-boxar, som då med fördel kopplas med kabel. Jag har ingen erfarenhet av de trådlösa lösningarna för TV. Vad jag förstått kan du ha iaf minst en extra box med samma kanalpaket som på den första utan att behöva betala extra (förutom en engångskostnad för boxen). Tyvärr finns idag ingen TV med inbyggd IPTV-mottagare, trots att Samsung pratat om samarbete med Telia ang just detta i iaf två år redan.
Vad gäller problem så känner jag till två familjer plus mig själv som haft problem med TeliaTV. I mitt fall handlade det om problem med multicast som visade sig bero på knasig mediaomvandlare. Byte av den löste problemen. Samma sak i ett av de andra fallen, och i det tredje vet jag inte vad problemen berodde på. Enligt en person på PTS med viss insyn i fibermarknaden så ska Telia tydligen haft problem med just multicasten. Efter att jag fått min nya omvandlare har TV fungerat utan problem. Har heller inte hört om några fortsatta problem från de andra.
När du funderar över byte, är det just TV du menar då eller bredbandet i sig?
TV – Du kan köra parallellt med vad du än har idag. Boxen tar en egen ingång på TVn och matas över ditt IP-nät hemma.
Telefoni – du kan antingen få nytt nummer på bredbandstelefonin, eller portera över ditt befintliga nummer.
Bredband – Har du Telia ADSL idag, kontakta kundtjänst för att ”uppgradera” utan uppsägningstid. Så gjorde jag och kunde då meddela dem att allt fungerade på fibern innan de stängde ned mitt ADSL. Från och med det datumet justerades även priset för tjänsten på fakturorna, i mitt fall nedåt 🙂
GillaGilla