LG Smart-TV – är det så smart?

En TV är inte som den var förr. Nu ska den vara Smart. Men en TV blir aldrig smartare än den programmeras. Så hur har LG tänkt att en Smart-TV ska vara? 

Efter åtta år med familjens LG Plasma så fick det vara nog. Bilden blev inte precis bättre med åren. Varje gång jag var hemma hos någon med en nyare LCD- eller LED-TV så tittade jag avundsjukt på den. Vilken bild! Dessutom har jag suktat på 3D i TV:n (passiv). Inte för 3D-TV utan för 3D-film. Har jag hamstrat 3D-brillor från SF under två år så måste de ju komma till användning…
Smart-konceptet började jag fundera på under hösten då fibern hade installerats i huset och tjänster som Netflix och ViaPlay plötsligt kunde leverera den kvaliteten som jag kräver av en strömmad filmtjänst (nåja, ViaPlay är en story för sig. Läs mer nedan).

LG_SMART-TVSå efter jul så blev det inköp. Efter att ha kollat ut en TV på MediaMarkt så hittade jag den 1 500 kr billigare på Webhallen. Det blev en vit 55″ LG som var Smart och hade passiv 3D. Sen köpte jag även den billigaste 3D-Bluerayen från LG samt en vit ljudlimpa med subwoofer från Philips (vem litar på att TV:n kan leverera bra ljud från fjutthögtalare?). Vitt måste det ju vara då TV-bänken är vit, eller hur? Som kontrollfilm av 3D:n blev det Pacific Rim (ganska medioker film men fin 3D).

Då ljudlimpan också hade en fjärrkontroll så slog jag äntligen till på en multifjärr också. Fast det blev en begagnad Logitech Harmony One. Nån måtta får det vara! Sen talar ju alla gott om Harmony One och eftersom den inte säljs längre så blev det Blocket. Den funkar kanon förutom med TV:ns smartfunktioner…

Så, hur smart är det då?

TV:n har alltså en Smart-del där man samlar appar som t ex. ViaPlay, Netflix, Magine, Spotify, Youtube, Facebook osv. Dock inte SVT Play. Synd kan jag tycka men samtidigt så bör man ändå komplettera med Apple TV eller Googles Chromecast, där SVT Play ingår, för att få en komplett TV-miljö. Dessutom kan man ansluta till DLNA-servrar/enheter samt mobiler och datorer. I vårt fall då vi kör Iphone så kan vi glömma den delen. NAS:en har DLNA-stöd och går att ansluta mot för att se bilder och filmer. Dock blir jag besviken på överföringshastigheten alt. hur TV:n hanterar bilderna inför visning. Det är ju sååå slött. Det börjar bra med färdiga mappar baserat på år, plats etc. Men det tar alldeles för lång tid att visa bilderna.Kan den behöva indexera alla bilder?
Det går snabbare att använda AppleTV över samma nätverk. Då använder jag dessutom FileBrowser på iPaden för att välja bilder. Här får LG jobba lite.

Vad gäller apparna jag nämnde ovan så funkar det jäkligt bra. Dock så var det skitkvalitet på ViaPlay medan Netflix levererade HD-kvalitet. Det enda jag gjorde för att fixa till ViaPlay var att klaga på dem på Twitter. De ställde lite frågor om min utrustning och sedan dess har jag HD-kvalitet. Hur gick det till? Med inbyggd ViaPlay kommer man dessutom ifrån problemet med Airplay och det faktum att  sändningen är okrypterad mellan surfplatta/mobil. Av den anledningen så tillåter Viaplay (troligtvis deras innehållsleverantörer) inte att alla filmer visas över Airplay.

Sen finns det spelappar som egentligen är samma som du kan ladda ner på en surfplatta eller telefon. Jag väljer att spela dem på annat än TV:n. Detta kryddas sedan av massa blaj-appar som LG tycker vi behöver men som känns helt meningslöst. Det räcker ju med strömmande tjänster. En TV är verkligen ingen apparat för ”mobilspel”.

LG-2013-Smart-RemoteLG TV:n levereras med deras Magic Remote. Den ger dig pek-och klickfunktion  istället för att stega runt med en traditionell fjärrkontroll. Men som jag nämnde ovan, en multifjärr har inget att hämta här. So keep the magic remote close… Men den gör sitt jobb. Jag har läst om en del klagomål från användare men jag gillar den.
Korrigering: Med ”Home”-ikonen på fjärrens skärm programmerat för ”SMART” så hamnar jag i Smart-TV-delen. Tydligen gick det att stega runt med multifjärren trots allt. Varför jag inte fick det att funka tidigare vet jag ej. Så du behöver inte ha Magic Remote i närheten.

Dessutom kan man ladda ner en fjärrkontrollapp (IOS/Android) för att smidigt orientera sig i SMART-TV-delen. På så sätt slipper man extern tangentbord. Det går förstås även att ändra kanaler (på TV:n, ej boxen), volymen samt att komma åt Input etc. Smidigt!

3D-funktionen funkar också utmärkt. Även om det är en nice2have mer än ett måste i en TV så gillar jag det i alla fall. 3D förhöjer känslan några snäpp. 2D till 3D konverteringen är mest en gimmick så den behöver ni inte bry er om…

I övrigt så är det bra bild och bra ljud. Ett modernt och trevligt gränssnitt har LG lyckats få fram. Du kan ansluta USB-disk för inspelning etc. Jag har inte testat det då jag kör tv-kanaler genom digitalboxen som redan har en hårddisk. Intressant är att det finns kortplats för satellit förutom de sedvanliga kabel och marksänt. Dock bara en tuner. Jag har två på digitalboxen. Nåväl, hittills är jag riktigt nöjd trots det negativa ovan. Smart-TV känns smart och LG leverar igen! Nu konsumeras det Netflix och ViaPlay i parti och minut. Orange is the new Black…

/Parkley

2 kommentarer Lägg till

  1. henrikber skriver:

    Hej,

    Tack för din recension!

    Funderar på hur LGs smartlösning ser ut. Kan man ladda ner appar från vanliga play store? SVT play, tv4 play?

    Mvh
    Henrik

    1. Parkley skriver:

      Tyvärr inte. LG lägger upp appar när de känner för det. Jag använder Smart-tv delen till Viaplay, Netflix och bild- och video streaming från NAS. Men LG är inte jättebra på det sista. Funkar bra när bilder och filmer finns på usb-disk kopplad till TV:n. Samsung sägs vara bättre på dlna-streaming.

      Jag kompletterar med Apple-TV för streaming från NAS. Dock måste en dator vara igång vilket jag ogillar.

      Chromecast är nog lösningen för dig (kommer köpa inom kort). 320 kr och möjlighet att ladda ner appar.

      Så även om jag gillar LG så sägs Samsung vara bättre på strömma från NAS och Chromecast borde vara lösningen på att fritt kunna ladda ner valfria Play-appar (Apple-TV har bara SVT- och TV4-play).

Kommentera

