Första gången på tandemcykel

Jag har cyklat ihop med tandempar, jag har erbjudit mig att vara pilot och jag har anmält mig till pilotpoolen hos Paracykelsektionen men har aldrig cyklat tandem själv. Tills nu…

Jag har ju cyklat många gånger ihop med Mot Alla Odds Jocke och Egge. De på tandem och jag på egen cykel. Jag har dock aldrig testat att vara pilot själv. Trots det har jag, precis som jag skriver i ingressen, erbjudit mig att vara pilot samt anmält mig till pilotpoolen hos Paracykelsektionen hos SCF.
Men så den 22:a mars 2014 så var det dags för premiär. Jag skulle cykla med Jocke, på tandem, inomhus på en 200 meter friidrottsbana i Munktellarena, Eskilstuna.

Nog var jag lite nervös men hur svårt kan det vara? Jag ger er svaret direkt – det var inte svårt. Det tog ca 20 varv på banan att få in balansen tillsammans och lära sig trögheten i den större och tyngre cykeln. Det var fanken besvärligare att montera tandemcykelstället på takräcket och få upp cykeln på den än att fatta galoppen med tandemcykling.

ParacyklingParacykelsektionen hade hyrt friidrottsdelen i Munktellarena för att mellan 13:00 – 18:00 låta paracyklister få cykla av sig en tredje och sista gång innan utesäsongen börjar. Vi var fyra tandemekipage och fem till sex hand- och liggcyklar om jag minns rätt. Efter lite chit-chat och inställning av min sadel så tog jag ut Jockes Cannondale R2/T-2 på några varv utan trampslav eller det mer korrekta engelska benämningen ”Stoker” (eldare). Cykeln kändes bara lite tyngre och trögare att hantera men i övrigt så var det som vilken racer som helst. Dags för Jocke att kliva på.

För förståelsens skull: på en tandem så går det en rem eller kedja mellan pilotens pedaler/vevparti till stokerns vevparti (vänster sida). På stokerns högra sida av vevpartiet sitter de främre kransarna som förbinds med den bakre kassetten med hjälp av en kedja. Precis som på en vanlig cykel. Växling görs av piloten och sker precis som en vanlig cykel. Frihjul finns men inte individuellt.

Jag och Jocke i tätenDet viktiga när man är två, tycker jag, är att vara överens innan vilken fot man klickar ur som standard. SPD-vurpa vill man inte få. Jag föredrar vänster då det är den jag alltid klickar ur när jag kör själv (du vet, foten ut mot trafiken bör alltid klickas ur för att undvika att ramla ut i densamma). I övrigt så tänkte vi tackla problemen när de kommer.
Nu cyklade vi på en 200 meter rundbana med bara fyra löparbanor och doserade kurvor. Med en snittfart på ca 33 km/h och toppning runt 40 km/h samt andra ekipage ute på banan så blev det lite osäkert i början innan jag kunde kontrollera cykeln så bra att vi kunde ligga snyggt och lugnt i samma bana varv efter varv. Men det tog nog inte mer än 20 varv innan det satte sig.

Att komma in trampet tillsammans var inga problem. Ibland kunde jag känna att Jocke ökade plötsligt och på denna korta, tajta bana så vill man inte ha förändring plötsligt. Men sånt är enkelt att kommunicera. Ett problem som vi direkt stötte på vara att jag som ensamcyklist är van att sluta trampa för att minska farten. Ihop med en stoker så funkar inte det riktigt. Då jag slutar trampa och innan Jocke hinner reagera får vi ett ryck. Inte så farligt men obehagligt. Enkel lösning är att dutta lite på bromsen för att signalera inbromsning och nån förändring av kadensen. Efter vi löst detta så flöt allting på perfekt. Cykla med doserade kurvor är lite som velodromcykling. Väldigt lite men i alla fall…

Ledarna blev förvånade hur bra det gick för oss med tanke på att jag aldrig cyklat tandem förut. Själv blev jag överraskad av deras reaktion då jag tyckte det gick lätt att komma in i det. Kanske beror det på min cykelvana och Jockes tandemvana att det gick så bra? Jag gillar att kommunicera och Jocke gillar att bli kommunicerad med. Kanske bidrog det?
Vad kommunicerar man om då? Det är ju förstås individuellt men väsentliga saker som hur man ska klicka ur, fartökning och minskning, säga till om det är trafik framför, planera omcyklingar, att det kommer skarpa kurvor, backar och kanske längd på dessa. Jocke som är blind vill gärna ha en natur- och miljöbeskrivning också. Men det var förstås overkill i Munktellarena. Men kommunikation är A och O tills man lära känna varandra.

Efter fem omgångar á 10 km (50 varv)  började dagen gå mot sitt slut. Vi kände också att 50 km och 250 varv var nog för oss. Mellan omgångarna pratade vi, åt lite och titta på andra ekipage ute på banan. Jocke och jag hann även med lite cykelfika (kaffe och munk). There is always time for a cykelfika!
Förutom att cykla våra mil hade vi tränat lite klungkörning med de andra tandemparen. Ett av paren var fartmässigt jämbördiga med oss och vi fick några sköna varv där vi tränade på att ligga på rulle och göra snabba och snygga växlingar i en av kurvorna. Jäkligt kul!

Jag tycker fler borde testa tandemcykling och jag vet att Jocke söker fler piloter till sin ambitiösa cykelsatsning i år. Därför kommer han och några av hans piloter finnas tillgängliga den 6:e april i Älvsjö för testcykling för den som vill. Se mer här. Anmäl dig om du vill testa. SPD-skor eller vanliga gympaskor går bra då det sitter kombopedaler på.

Jag kommer köra en del med Jocke i år, bland annat SMACKrundan samt en del SMACKtempolopp som en del i Paracykelcupen. Det blir bra träning för mitt eget tempolopp (Triathlonstafetten 24:e augusti). Dessutom måste Egge få lite avlastning.

/Parkley
Att vara två är dubbelt så kul!

Extramaterial

Läs hur Jocke upplever sin tandemcykling här.

Paracykling med SCF – del 1
Paracykling med SCF – del 2
Paracykling med SCF – del 3

Tandemcyklar Fler tandemcyklar på banan Tandem igen Jag och Jocke som par 2

Mot Alla Odds Jocke fyller på energi
Mot Alla Odds Jocke fyller på energi
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.