Tvätta rätt är inte lätt

Jag älskar avfettning. Min bil gillar också avfettning. Men det gör inte min cykel. Den ogillar avfettning så mycket att den går sönder. Så kan jag inte ha det.

En cykel mår bäst när den är ren. Den håller längre, går bättre och låter mindre. Så är den snyggast så också. Därför har jag tvättat ganska ofta och alltid med avfettning. Miljövänlig avfettning förstås. Bättre för miljön och mer skonsam för cykeln. Problemet är bara att avfettning äter fett.

Fett har man på utvalda ställen där du har lager, till exempel vevlager, styrlager och hjullager (nav). På min Cannondale har jag haft ständiga problem med knackande vevlager. Cykloteket har fettat in det vid varje livstidsservice och några gånger till. Jag bytte till och med ut det efter två säsonger. Var det så dålig kvalitet tänkte jag. När nu styrlagret gav upp efter tre säsonger så började jag tvivla på kvaliteten på hela cykeln.

Väl inne hos Cykloteket frågade de om jag spolar av cykeln med högtryck. ”Nej, för fasiken”, sa jag. Använder du avfettning då? ”Ja, men bara miljövänlig”, sa jag glad i hågen. Där nånstans så tittade cykelmeken på mig och sade att styrlagret behöver absolut bytas. Vi kollar vevlagret också.

Vid hämtning på eftermiddagen så var styrlagret bytt, vevlagret bytt (bytes fem månader tidigare) samt varning på bakhjulets hjullager. Inte blev det billigt och allt på grund av allt för frikostigt användande av avfettning. Nu blev det till att lära sig tvätta rätt!

Efter att ha frågat på fejjan samt kollat lite filmer på Youtube hur proffsen gör bestämde jag mig för följande:

  • Fett löser jag med Yes. Detta penslas på kassett, trissor och vevparti. Undvik allt vad lager heter.
  • Kassett och vevkransar finputsas ev. med ”Baby Wipes”.
  • Kedjerengöringen görs också med Yes. Fast bara i kedjerengöraren. Löpande rengöring gör jag med hederliga ”Baby Wipes”.
  • JET-munstycke kan och bör användas på slangen för svårare smuts (dock aldrig högtryckstvätt). Undvik fortfarande att spruta in i lagren.
  • Grumme Tvättsåpa får agera schampoo. Ska ge en hinna som förhindrar smuts att fastna. Bilschampo med vax funkar också.
  • Hjulen tas av varje gång och borstas rena med vatten och såpa.
  • Kedjan oljas in efter tvätt och torkas sedan av.
  • En gång om året (efter säsongens slut) tas kassetten av och rengörs ordentligt i nån rengöringssprit, typ lacknafta eller t-röd. Dvs. lgv-kassetten på senhösten och CX-kassetten på senvåren.

WD-40 som både avfettare och smörjmedel är kontroversiellt men GCN har en video där de rekommenderar det. Hur fel kan de ha egentligen? Tricket är dock att använda WD-40 både som avfettare och sedan för smörjning av kedja. Då funkar WD-40. Sen utgår jag ifrån att cykeln bör tvättas ofta då jag tvivlar att WD-40 som kedjeolja håller så värst länge. Men om detta nämns inget i videon. Själv har jag testat men jag tycker att jag tvättar för sällan för att det ska kännas bra. Jag är tillbaka till Yes som avfettare och hederlig kedjeolja till kedjan. 

Utrustning jag behöver:

  • Hink
  • Svampar (fulsvamp till allt oljigt, finsvamp till lacken)
  • Pensel
  • Rotborste (för kassett, vevlager, hjul)
  • Flaskborste (för svåråtkomliga ställen)
  • ”Baby wipes”, köp billigaste du kan hitta
  • Kedjetvätt
  • Kedjehängare (litet hjul för kedjan när däcket är av)
  • Handduk för att torka cykeln
  • Handduk för att torka av kedjan efter inoljning

Nu jäklar ska det bli rent på rätt sätt. Cykeln mår bättre, miljön mår bättre och jag mår bäst.

/Parkley

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s