Dags för förmånscykel?

Företag erbjuder ju som bekant förmåner till anställda som del av lön. Det kan vara den klassiska förmånsbilen eller varför inte lite mer modernt som städhjälp, längre semester, utökad friskvård med mera. Men var är förmånscykeln?

Cykling är på frammarsch i dagens storstäder. Du som cyklar istället för att köra bil slipper sitta i köer, leta parkeringsplats, betala för nämnda parkeringsplats, köpa bensin, köpa dyr försäkring, betala för reparationer osv. Sen har vi ju klimatpåverkan samt den positiva påverkan på din hälsa. Åker du normalt sätt kollektivt så slipper du trängas med andra på tåg och bussar, kan åka från dörr-till-dörr när du vill och inte styras av en tidtabell. I båda fallen får du dessutom nödvändig daglig motion.

Visste du att de som cyklar regelbundet mår bättre, lever längre och har mer sex.

De flesta bilresor är mellan 3-5 km. Bilresan till jobbet är normalt sätt inte mycket längre visar undersökningar. Hur lång tid det tar att cykla samma sträcka kan du läsa längre ner. Vi sitter alltså en och en i bilen och pendlar en sträcka som går alldeles utmärkt att cykla istället.

Cykelförmånen

Med tanke på de positiva egenskaper cykling har så är det ju inte orimligt att anställda kan erbjudas en förmånscykel istället för förmånsbil. Nyckeln är att det ska vara lika lätt att administrera som förmånsbilar.

Min tanke är följande:

  • Vart tredje år får man hämta ut en ny cykel för ca 20 000 kr.
    • Beroende på hur man tänker cykla kan det vara allt från herr- och damcykel, Hybridcykel, Cyclocross (CX), Racer, MTB eller varför inte en elcykel.
  • 2-3 uppsättningar hjul för ca 10 000 kr (byts också vart tredje år).
    • En sommaruppsättning samt en vinteruppsättning. Har man en CX kanske man vill ha en vår- och höstuppsättning också.
  • Kläder för ca 10 000 kr (byts också vart tredje år).
    • Kläder för ändamålet är viktigt för cyklisten. Speciellt vintercykling kräver bra kläder.
  • Service och reparationer ingår (kanske höjer förmånsvärdet något)
  • Restvärdet efter tre år är 20% då eftermarknaden är osäker (bör rimligtvis höja förmånsvärdet lite grann).
  • Totalsumman på 40 000 kr får ett förmånsvärde på ca 890 kr. Med en skatt på 50% blir nettosumman 445 kr i månaden.
    • Uträkningen är gjord hos Skatteverket som om det vore en bil. Reducering är gjord för miljöbil och kläderna och hjul är INTE räknade som extrautrustning.

Detta skulle stimulera folk att välja cykel före bil. Det skulle även stimulera cykelindustrin och de lokala cykelhandlarna. Dessutom skulle den allmänna hälsan bli bättre och kostnaderna för vård av t ex. hjärt- och kärlsjukdomar minska rejält. Vem skulle inte vinna på detta?

Med dagens beräkningsmodell skulle förmånen bli högre men å andra sidan är restvärdet då 0 kr. Med samma summor som ovan samt ditt företag står för fyra servicar per år på 400 kr st får du ett förmånsvärde per månad på 1308 kr (654 kr netto). Då finns förstås frågetecken om hjul eller kläder ens får räknas med samt om man kan anse en tre år gammal cykel inte ha nåt restvärde.

Är det nån som testat nåt liknande? Även om företagen redan idag skulle kunna erbjuda sina anställda förmånscyklar så vill man ju ha enkelheten med ett leasingbolag. Så när kommer första leasingbolaget med ett erbjudande?

/Parkley

PS. Det finns säkert hål i min beräkning. Please enlighten me…

Cykla vs. köra bil

Cykelfart 15 km/h (på t ex. klassisk herr- och damcykel)

  • 5 km tar 20 minuter
  • 10 km tar 40 minuter
  • 15 km tar en timme

Cykelfart 20 km/h (lugnt tempo på sportcykel eller högre tempo på herr- och damcykel)

  • 5 km tar 15 minuter
  • 10 km tar 30 minuter
  • 15 km tar 45 minuter

Cykelfart 25 km/h (högre tempo på sportcykel, CX eller racer)

  • 5 km tar 12 minuter
  • 10 km tar 24 minuter
  • 15 km tar 36 minuter

Uträkningen i detalj

cykelförmån_2015

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s