Sex månader med nya bilen

MB C220d Kombi 4Matic Aut. Så heter nya bilen jag plockat ut på jobbet. Nu har jag haft den i sex månader så här kommer mitt högst personliga omdöme.

Bakom den något kryptiska modellbeteckningen döljer sig alltså en Mercedes-Benz C-klass 220-modellen  i kombiutförande med dieselmotor, fyrhjulsdrift och automat.  Motorn är på 170 hk.
Själv var jag mer intresserad av sedanmodellen och den mindre motorn (c200 med 136 hk) men företaget krävde C220, kombi, 4Matic och automat. Men jag klagar inte. Verkligen inte.

OBS! Bilen på bilden ovan är inte min bil. Färgen är samma men fälgarna är lite för coola…

Kortversionen av det här omdömet är att det är en härlig bil med mjukt arbetande 9-växlad automatlåda, bra prestanda (trots bara 170 hk…), grym väghållning, snygg exteriör och en interiör som få kan klaga på.
Om den är värd sitt pris är förstås väldigt subjektivt men självklart är detta en premiumbil som betingar premiumpris.

Utrustning

Eftersom det är en förmånsbil så är den ganska välutrustad från början. Dock lade jag till lite extra paket såsom premiumpaket, vinterpaket och nåt ljuspaket. Utrustningen inkluderar bland annat backkamera, parkeringsassistans, panoramaglas/taklucka, ljusautomatik, dieselvärmare, elektrisk baklucka och ljuslister i kupén (tre olika färger). Dessutom är bilen ansluten till Connect Me och med det kommer massa fördelar. Jag föredrar utrustning och teknik före motorstyrka om ni undrade.

Teknik

Några tekniska prylar som jag verkligen uppskattar är:

  • Den 9-växlade automatlådan är en ren fröjd. Den är len och mjuk i Comfort-läge och rapp i Sport- och Sport+-läge. I nåt av sportlägena blir styrningen lite trögare men det antar jag är standardförfarande på premiumbilar.
  • Backkameran är högupplöst och ger riktigt bra bild. Eftersom den sitter bakom skyddslucka som bara öppnas när backväxeln läggs i är den garanterat ren vid användning. Saknar jag 360-vy som är så populärt nu? Nä.
  • Parkeringsassistansen kan låta som en gimmick men den gör sitt jobb jäkligt bra. Trots att jag är grym på att fickparkera och backkameran ger bra stöd så låter jag ofta mercan parkera själv. Jag behöver bara lägga i rätt växel, gasa och bromsa (den bromsar åt mig om jag inte är med i matchen) och ha koll på omgivningen.
  • Ljusautomatiken funkar riktigt bra. Halvljusen går på automatiskt från skymning, dåligt väder samt i tunnlar och dylikt. Helljusautomatiken slår av och på som den bör. Dock så hade jag personligen slagit av helljusen tidigare än vad automatiken gör. Å andra sidan så har jag aldrig fått arga helljusblink så automatiken kanske funkar…
  • Elektriska bakluckan älskar jag. Behöver jag säga mer?
  • Handsfreen i bilen är kanon. Enkel att hantera och bra ljud. Alla bilar borde ha det som standard. I sann blåtand-anda kan man ha en mobil för telefonin och en annan mobil ansluten för musik.
  • Connect Me är oerhört smidigt. Med en app kan jag se bland annat se status på bilen som miltal, däckstryck, senaste körning, låst eller inte, om fönstrena är öppna, om backluckan är stängd. Jag kan även enkelt starta och stoppa dieselvärmaren. I händelse av olycka kommer bilen ringa själv till Mercedes Call center (SOS). Jag kan även ringa dit själv med förprogrammerade knappar i taket (SOS, Verkstad, Info).
  • Motorns start- och stoppteknik var jag tveksam till. Inte att den skulle spara lite i avgasutsläpp och dieselförbrukning utan hur den faktiskt skulle bete sig vid varje start-och stopp. Men den stänger av sig nästan obemärkt och går igång med en svag ryckning vid litet uppsläpp av bromspedalen.
  • Kollisionsdetektorn inklusive auto-broms och avståndsbedömning funkar också bra. Avståndsbedömaren anpassas till hastigheten så varningsavståndet blir längre ju högre hastigheten är. Vid snabbt uppkommande hinder eller om jag bromsar för sent ljuder en varning. Auto-bromsen har jag inte testat men en kollega som provocerade bilen meddelade att den funkade bra.

Exteriör

Jag tycker den är riktigt snygg. Dock hade jag sett en annan lösning vid bakersta rutan. Kanske ska bakersta rutan inte slutta så mycket?

Interiör

Interiören matchar bilens snygga och moderna exteriör. Navigering av instrumentpanelen fungerar riktigt smidigt när man lärt sig tricket (snurra, trycka, skjuta eller varför inte touch om man föredrar det?).

Mindre bra

Om jag ska hitta nåt att klaga på så är det detta:

  • Apple Carplay – sedan 2015 har MB testat Apple Carplay och trots att jag har en 2017-års modell så finns det inte som tillval. Ska det vara så svårt?
  •  Bromsen – jag får inte riktigt den där känslan när jag bromsar. Eller så kanske bara bromsystemet och inbromsningarna är så jäkla bra att det känns annorlunda mot de tidigare bilar jag haft (läs Peugeot)?
  • Blåtand – har haft strul med anslutningen och parkopplingen. Kan i och för sig bero på min iPhone 6:a men mercan har nog del i strulet.

/Parkley

2 kommentarer Lägg till din

  1. Teknikpappan skriver:

    Noterbart är också att AMG-paketet må vara snyggt både exteriört och interiört men adderar stötigare färd (anpassat sportchassi) samt högre kupébuller (18-tums hjul och därmed bredare däck).
    Om tre år, vid nästa byte, kommer jag fokusera på komfort, låg ljudnivå samt teknik (Apple Carplay, QI-laddare, Multibeam-lampor, ILS etc.) snarare än sportkomfort. Dessutom blir det en plug-in hybrid.
    Men kanske väljer jag mörkt innertyg. Snyggt, tycker jag.

    Gilla

  2. Teknikpappan skriver:

    Nästa tjänstebil blev en likadan (för jag är så nöjd). Dock hade vårt TCO (Total Cost of Ownership) inte hängt med i kostnadsutvecklingen. Det innebar att jag var tvungen att stuva om i extrautrustningen. Egentligen inget problem men jag var lite ouppmärksam och glömde att jag ville ha ILS (ljusautomatiken). Nu får jag slå av och på heljuset själv samt att de där optimerade ljusbilderna är ett minne blott.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.