MTB-weekend i Högbo

Att cykla MTB ska vara kul säger en del. Hur kul skulle upplevas under en helg i Högbo Bruk, Sandvikens mekka för mountainbiking.

Frugan har tjatat på mig flera gånger att vi borde testa MTB. Själv har jag hållit tillbaka då jag varit rädd att det kommer vara skitkul. Skitkul innebär nämligen nya cyklar och en ny cykeldisciplin att upptäcka. Skitkul kommer bli dyrt…

När alla andra cyklar Vätternrundan tänkte jag att det skulle vara passande att bege sig till Högbo Bruk och testa MTB. Förhoppningsvis är det lugnt i MTB-spåren för oss nybörjare.
Jag hade bokat MTB-paketet vilket innebar en hel dags hyra av hard tail-MTB:er (alltså endast framdämpad), eftermiddagsfika, 4-rätters middag (valfri förrätt och varmrätt, ostbord och massiv efterrättsbuffé), övernattning och sjukhelsikes bra frukost dagen efter.

mtb2Eftersom cyklarna var bokade från 9:00 och vi ville utnyttja dagen så drog vi tidigt från Stockholm. Klockan 10 var vi cykelklädda och våra spd-pedaler monterade. Vi var redo!

Vi började lite försiktigt med teknikbanan. Hur kändes den stora MTB:n (29:a) när man är van vid en cyclocross eller hybridcykel? Visst var det ovant men det gick snabbt att hitta känslan. Därefter valde vi blåa ”Tompa” på ca 3,7 km. Lite stig, lite grusväg, partier med rötter och stenar, nån stigning och tekniskt avslut med lite uppbyggda svängar. Den här cyklade vi flera gånger för att bli säkrare och tryggare på cykeln.
Då det hade eftermiddagsregnat i Högbo de senaste dagarna var det lite blött och lerigt i spåren. Det är klart det känns lite läskigare då med hala rötter och stenar. På oss sken solen dock…fast bara fram till lunch.

Regnet tvingade in oss en stund vilket dock inte gjorde nåt då vi kände hungern komma krypande. Då hade vi även hunnit cykla MTB 10-spåret. Nu avtog regnet inte så mycket som vi hade hoppats på så när vi var mätta var det bara att dra på regnjackan igen och ge sig ut. Banga för lite regn kan man ju inte göra när man bara är här en dag.

skrapsarNu valde vi att ta ”Vasan”, 35 km som tydligen skulle efterlikna Cykelvasan i mångt och mycket. Sträckan bjöd på stigcykling, grusväg, skogsväg (lite sämre skick än grusväg), grov terräng med rötter och stenar samt en transportsträcka på asfalt. I efterhand var 35 km terräng kanske i mastigaste laget men vi tog oss runt. Det bjöds även på två fall, båda från mig. Efter att ha cyklat grus- och skogsväg ganska länge skulle vi plötsligt rakt ut i skogen. Terrängen blev riktigt teknisk med större stenar och mängder med rötter. Vi var inte alls beredda på detta och började fega lite. Jag, som drivit på frugan med orden – ”våga trampa”, ”driv, driv, driv”, ”högre fart ger bättre kontroll”, glömde helt plötsligt bort detta och vid två svaga ögonblick gjorde jag fel val och gick i marken. Inte fort och inte så hårt men skrapsår blev det likväl.

Väl i mål, typ två timmar konstant cykling, kändes fikabordet väldigt välkommet. Sen orkade vi faktiskt inte cykla mer. Benet kändes lite och de totalt 5 milen kändes i kroppen. Även mentalt var vi trötta då man nästan aldrig får en lugn stund. Det blev mest blåa banor. De svårare spåren spar vi till nästa gång. Det känns som vi måste jobba på tekniken innan vi är redo för röda och svarta spår.

MTB1

Efter välbehövlig dusch väntade en öl före maten, sen en utsökt 4-rätters middag (jag smakade nästan allt på efterrättsbuffén). Mätta och trötta kraschade vi i säng vid 23.

På morgonen hade vi tänkte klämma 1-2 timmars cykling innan cyklarna skulle återlämnas vid 9:00. Men vi valde kudden före skogen.
Efter inlämning av cyklarna väntade en massiv hotellfrukost innan vi for hem till barnen.

Summasumarum: grym helg med bra cykling. Vi planerar att komma tillbaka under sommaren för ännu mer MTB. Mitt antagande att jag/vi skulle tycka det vara skitkul stämde. Nu blir det till att gräva i plånboken. Köpa MTB på Blocket – är det ett val?

/Parkley

PS. Tack Cykloteket för tipset.