Velothon Sthlm 2017

Söndagen den 10:e september var höjdpunkten på cykelåret. Velothon skulle cyklas. 160 km på avstängda vägar från Stockholm till Nynäshamn och tillbaka.

Jag minns med ett leende förra årets Velothon. En massiv klunga där man låg med i ett behagligt och snabbt tempo. Min förhoppning var att årets Velothon skulle bjuda på samma stora klunga och resan ner till vändningen vid Nynäshamn skulle gå som en dans.

Pay-troja-Velothon_2017
Förberedelser…

Alla dessa lopp har alltid tidig start vilket jag avskyr. Men samtidigt så blir det mindre påverkan på biltrafiken om loppet avslutas tidigt. Så det är bara att bita i det sura äpplet.
I ett trött töcken åts frukost, cykelkläder kläddes på och däcken fick 6 bar. Efter nån kilometer på cykeln på väg mot start vid Zinkensdamm, med Thomas som sällskap, vaknade dock kroppen till. Luften var sval och nattens regn hade inte torkad upp än på asfalten. Väderleksrapporten visade att det skulle bli molnigt med chans till sol på eftermiddagen. Men just där och då kändes det som om det skulle börja regna. Avskyr regn…

På väg till starten mötte vi upp Fredrik som skulle cykla med oss. I startfållan mötte vi sedan upp MP och Jocke på tandem. Ca 7:45 lämnad startgrupp E Zinkensdamm för 160 km cykling. 5 timmar senare skulle vi vara tillbaka.

Pay-Start-Velothon_2017
Startfållan, Grupp E

MP och Jocke kom efter oss redan i starten då MP började ta av sig överdragsjackan precis när starten gick. Vi tänkte att de cyklar ifatt oss (de brukar göra det) men denna gång hände det aldrig. Det visade sig att de fått punktering redan på Ringvägen och gick ut allra sist. Så det blev jag, Thomas och Fredrik som rullade ut ur staden tillsammans med E-klungan.

Min förhoppning om en massiv klunga blev inget. Den klunga vi hamnade var väl 30-40 cyklister stor och möjligheten att få skydd mot vinden var obefintlig. Vi låg i två led och trampade på ner mot Nynäshamn. Kroppen svarade inte speciellt bra och mina minimala förberedelser märktes alltför väl. Ryggen började bråka redan efter 50 km.

Vi skippade första depån (nåja, jag tog en mugg sportdryck i farten) och stannade först nere i Nynäshamn. Där behövde jag vila fötterna, ryggen och nacken. Magen fick sitt i form av godis, chokladboll och sportdryck. Tyvärr stod jag och pinkade när större delen av vår klunga stack iväg.
När vi kom iväg var vi ensamma men utgick ifrån att vi kommer ikapp en klunga eller blir ifattcyklade av en. Men ingetdera hände förrän efter några mil. Då hade jag kroknat i backarna så när Thomas och Fredrik vill ansluta till en snabbare klunga gjorde jag ett försök men avbröt.

Vid näst sista depån kom MP och Jocke ifatt mig och vi sällskapade sedan ända in i mål. Jag gillar att ligga bakom tandemhojen. De cyklar förutsägbart och utan hastiga inbromsningar eller fartryck. Det är enkelt att ligga en halvmeter bakom och bara sugas med.

Det var skönt att vara i mål när kroppen led av smärta i rygg, nacke och vader. Lite soppa fick jag i mig men godast var ölen. Alla lopp borde ha öl vid målgång!

Återigen ett härligt lopp på avstängda vägar. Bara jag kunde vara i bättre form så skulle allt vara toppen. För dig som inte cyklat loppet så säger jag bara: gör det!

Vi syns nästa år.

/Parkley

Officiell tid: 5:08:15
Total tid (Garmin): 5:12:14
Färdtid (Garmin): 4:51:13

Visualisering av Relive: https://www.relive.cc/view/g14155129444

Pay_mal_Velothon_2017
Trött och sliten.
Kommentera

