Nya Peugeot 5008 SUV – provkörd

Äntligen är nya Peugeot 5008 SUV tillgänglig i bilhallen. Äntligen dags att klämma och känna på den samt det viktigaste – provköra.

Idag hade jag vägarna förbi Peugeot Sätra (egentligen inte men jag ville se nya 5008:n då den blivit försenad ett halvår). När jag ändå var där tänkte jag även boka en provtur. Nu visade det sig att en bil stod redo och jag kunde sticka ut på momangen.

Den går att förhandsboka redan nu om du är sugen.

Bilen var en automatväxlad bensinare på 130 hk. Det fick jag dock reda på efter provturen. Jag var helt säker på att det var deras 120 hk diesel. Den kändes som en diesel med rejält bottendrag. Viken överraskning!
Noterbart att vi pratar om en 3-cylindrig bensinmotor på 1,2 liter. 1,2 liter! Hur de klämmer ur 130 hk med sånt bottendrag förstår jag inte. Trots det skulle jag nog snegla på 165 hk motorn med automat om det är en bensinare man vill ha. Lite fler hästar, lite törstigare.

Är man ute efter diesel så är det bara 120 hk eller 180 hk som gäller om man vill ha automat. Gillar man manuel finns 120 hk och 150 hk. Alla Euro 6 klassade och ska inte falla under de nya strängare reglerna som är på g för dieselbilar.

Exteriört är bilen snygg och storleksmässigt känns inte som den 7-sitsiga bil den faktiskt är. Inte alls den svulstigheten som en del SUV:ar kan ha.

Inredningen är riktigt trevlig och deras nya cockpit, i-pilot, gillar jag skarpt. Det tog inte många svängar innan jag hade vant mig med den lilla ratten. Skärmen, vars olika sektioner styrs med fysiska knappar, är touch. Peugeot har varit smarta och sett till att ytorna man ska trycka på är tillräckligt stora så man inte behöver titta och sikta liksom.

Men svaret jag velat ha var kring baksätesraden. Precis som jag trodde är det tre separata stolar som kan skjutas individuellt. Dessutom kan man ställa ryggstöden i 5-6 olika lägen. Super Peugeot!
Vill man ha två extrastolar längst bak kostar det 7900 kr. De går då att fälla ner i golvet precis som på gamla 5008 MPV.

Om jag jämför med en ganska ny Nissan Qashqai som jag lånade nån vecka i våras så är Peugeoten mitt val varje dag i veckan. Bra isolering dämpar effektivt vägljud och motorljud. Styrningen känns distinkt och gas och acceleration likaså.

Om man försöker jämföra gamla 5008 MPV med 5008 SUV så är det som att jämföra äpplen och päron. Visst, inredningsmässigt så känner man delvis igen sig men nya SUV:en är en helt nya bil och inte en vidareutveckling av MPV:n.

Noterbart att den finns för privatleasing även om jag tror priset kommer sticka iväg till ca 5000 kr / månad när man gjort sina tillval.

Om hjärtat fick bestämma skulle jag gärna beställa en imorgon. När hjärnan får bestämma så behåller jag MPV:n från 2010. Det är ju tyvärr inget större fel på den…

/Parkley
Ägare av en Peugeot 5008 MPV och dessförinnan en 207 och en 807.

Ordlista

MPV = Multi Purpose Vehicle eller minibuss
SUV = Sport Utility Vehicle eller stadsjeep

En kommentar Lägg till

Kommentera

