Svenskarna envisas med att ringa 112 när det inte är ett akutärende. Här kommer information om vilket nummer som ska ringas och när.
SOS Alarm har tillsammans med Ipsos undersökt hur många som ringt 112, 114 14, 113 13 och 1177.
Vilka nummer har flest ringt?
1177 Vårdguiden – 71 procent
Polisens nummer 114 14 – 49 procent
Nödnumret 112 – 44 procent
Krisinformation 113 13 – 2 procent
Inget nummer – 12 procent
Tydligt är att Krisinformation 113 13 inte används i den utsträckning som de önskat. Istället ringer folk 112 trots att det inte är ett akutärende.

112
Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.
Källa: SOS Alarm
113 13
113 13 är ett nationellt informationsnummer som infördes i Sverige 2013. Du kan ringa till informationsnumret 113 13 för att lämna eller få information om allvarliga olyckor och kriser. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar.
Källa: SOS Alarm
114 14
Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser. Det är öppet dygnet runt, alla dagar under året.
Källa: SOS Alarm
1177
Ring 1177 om du eller någon anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska eller om du vill få hjälp med att hitta rätt i vården. Du kan själv läsa om t.ex. sjukdomar, läkemedel och behandlingar på 1177.se
Källa: SOS Alarm
Kom ihåg: 112 – lätt att slå. Men inte alltid rätt att slå.
/Parkley
PS: På utvalda bilden syns Fredrik från SOS Alarm.
