Byte av bredbandsleverantör

Efter flera år med samma tjänsteleverantör i Telias Öppen Fiber är tiden inne för att se över marknaden och kanske byta.

Sen jag fick villafiber genom Telia Öppen Fiber har jag haft Telia som tjänsteleverantör. Initialt köpte jag Bredband 100/100. När sedan ComHem var aggressiva i mitt villaområde för nåt år sedan fick jag ett bra erbjudande från Telia där jag sänkte min månadskostnad med 170 kr per månad samt gick från Bredband 100 till Bredband 250. Kravet var förstås att jag låste mig till Telia under 12 månader. Det kändes bra då.

Nu har de 12 månaderna gått ut och jag betalar nu 499 kr per månad. Det är därför dags att se över utbudet av bredbandsleverantörer, dels hos Telia Öppen Fiber samt hos andra leverantörer.

Ganska snabbt landade jag hos ComHem som just nu erbjuder Bredband 1000 (1 Gbit) för 299 kr per månad. Jag sparar alltså 200 kr per månad men låser mig 24 månader. Dessutom får jag fyra gånger mer brandbredd. Fast ärligt: hur många villor behöver 1 gbit i nedladdning? Men priset är bra så varför inte maxa? Kommer de kunna leva upp till den hastigheten?

Nu börjar dock förvirringen…

När jag ringer Telia för att säga upp Bredband 100 så meddelar de att jag ”kopplas bort från Telia Öppen Fiber och knyts till ComHem. Risken är att jag inte kan få så bra erbjudande när 24 månader gått”. Hon erbjuder mig 500 mbit för 349 kr per månad under 12 månader. Telia verkar i alla fall vara lite intresserade att behålla mig som kund. Eller…

Att jag kopplar bort mig från Telia Öppen Fiber tänkte jag liksom inte på. Jag vill ju inte sitta fast hos ComHem för evigt och betala dyra pengar. Detta måste kontrolleras med ComHem!
Innan jag ens hinner prata med nån hittar jag detta på ComHems hemsida:

Efter kontroll på itux.se hittar jag dessa tjänsteleverantörer:

Det visar sig alltså att om jag byter över till ComHem:s fiberlösning får jag tillgång till alla dessa tjänsteleverantörer. De är fler än Telias Öppen Fiber! Så efter bindningstiden på 24 månader kan jag fritt välja ett erbjudande från någon ovan.

Notera att Telia är en av leverantörerna… Klickar jag på dem så finns ett kampanjerbjudande:
500 mbit för 349 kr per månad under 12 månader.

Jag kommer därför med gott mod byta till ComHem och Itux. När jag om 24 månader eventuellt ska byta tjänsteleverantör igen kommer Telia inte vara högst på min lista.

/Parkley

PS. Som en del av installationen byts mediaomvandlaren.

10 kommentarer Lägg till

  1. Stefan skriver:

    Har haft ComHem/iTux i 23 månader troligen kopplad via iTux Göteborg med ett antal timslånga avbrott under kontorstid (dock inga avbrott sedan jag anmälde avslut med ComHem’s bredband).

    iTux portalen visar inte mig som kund när jag försöker finna priser för ny ISP vilket enligt iTux supporten beror på designen av portalen, först när ComHem kopplat bort mig som kund kan jag använda portalen för att söka/beställa nytt bredband. ComHem gör allt för att försvåra bytet till annan ISP är mintolkning.

    //Stefan

    Gilla

    1. Teknikpappan skriver:

      Jag hade också problem där. Var på nåt sätt fortfarande synlig som Telia Öppen Fiber kund.
      Nåväl, jag avser byta till Bahnhof, både som tjänsteleverantör samt ”fiberleverantör” när mitt avtal med ComHem går ut i april.
      399kr för 1000/1000 mot ComHems 899kr för 1000/100…

      Gilla

      1. Stefan skriver:

        I våras tröttnade jag på ComHems villafiber, timslånga avbrott och kundtjänst som reagerar efter flera dagar. 1 november skulle priset bli höjt efter 24 månader med bra pris. 31 oktober var sista dagen med ComHem. Satt 54 minuter i telefonkö till CH för att få hjälp med att synas som iTux kund på deras portal. Blev lovad återkoppling av ComHem som aldrig kom.
        I fredags beställde jag 100/100 Mbps av A3 direkt på deras hemsida.
        1 november kl 01 fick jag SMS/email från A3 att de inte kunde aktivera pga att ComHem inte släppt mitt gamla abonnemang. Var bortrest över helgen, inget internet söndag kväll.
        Mejlade till A3 att nu borde det gå att aktivera, 2 november kl 10:15 blev jag aktiverad,hurra.

        Beställningssite för iTux https://oppnabredbandsnat.itux.se/

        Ett tips kan vara att avbeställa och ha en dags glapp så att aktivering kan ske vid första försök med ny ISP.

        Gilla

  2. Lasse skriver:

    Någon kommentar om kommande höjning av nätavgift som aviserats from nov 2020, dvs höjning av den avgift som Comhem betalar Telia för att få hyra in sig i deras nät? En avgift som i slutändan läggs på kunden…

    Gilla

    1. Teknikpappan skriver:

      Inte mer än att jag räknar med att sånt sker. Så länge jag betalar ComHem 299kr (plus dessa 20kr förstås) och inte ordinarie pris på 899kr så bryr jag mig inte så mkt.

      Dock kommer jag i mars byta till Bahnhof samt ansluta mig till dem. Allt för bästa pris. Att byta ”leveransplattform” verkar ju funka smidigt så det finns ingen anledning att ligga kvar på ITUX eller Telia Öppen Fiber om det finns billigare alternativ.

      Gilla

  3. Stefan skriver:

    Bytte till ComHem/Itux för 1,5 år sedan från Öppen Fiber.
    Omkopplingen tog flera dagar att få genomförd dock utan avbrott.
    Sedan bytet har vi haft timslånga avbrott under kontorstid så jag misstänker att ComHem/Itux gör nätändringar under dagtid på ett klantigt sätt (dvs långa avbrott).

    Med Telia och Bahnhof på Öppen Fiber hade vi ett kort avbrott (någon minut) per år.

    Har nu i god tid sagt upp ComHem pga alla avbrotten och deras listpris är för högt.
    Nu är frågan om avbrotten berott på Itux eller Com Hem mtp höstens byte.

    Gilla

    1. Teknikpappan skriver:

      Det är underligt hur olika tjänsteleveransen blir. Det känns som om det är vissa områden där det bara är sämre. Men det borde ju ComHem rimligtvis veta om och därmed åtgärda permanent. Själv har det funkar klockrent. Lycka till med nästa leverantör och hoppas det blir stabilt denna gång.

      Gilla

  4. Anders skriver:

    Ok, tack för svaret 👍 låter som det inte ska vara några problem då. //Anders

    Gilla

  5. Anders skriver:

    Hej, har det fungerat som det ska med att byta från Telia till Comhem inga problem? /mvh Anders

    Gilla

    1. Teknikpappan skriver:

      Det enda jag kan klaga på vara att det inte började fungera förrän långt senare på dagen (efter bytet av mediakonveeterare). Då hade jag anmält det till ComHems support.

      Sen har allt fungerat klockrent och utlovad bandbredd har levererats.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.