Provkörning Mercedes EQC

Mercedes har ju äntligen börjat släppa rena elbilar och eftersom jag är Merca-förare måste jag ju provköra en. Här kommer min rapport efter en dag med EQC:n.

Den tyska biltillverkaren var ivrig att visa upp sin C-klass SUV i elbilssegmentet så de erbjöd en heldags provkörning med lämning och hämtning av bilen på hemadressen. Vilken service, tänkte jag, och bokade. I slutet på augusti var det alltså dags: provkörning av Mercedes EQC.

EQC – först ut bland Mercedes eldrivna modeller
Mercedes-Benz EQC är den första elbilen att lanseras under EQ-modellerna. En SUV i likhet med GLC och som tar dig drygt 407 km på ren el. Bilen laddas enkelt genom ett vanligt vägguttag, med Mercedes-Benz Wallbox som ger tre gånger snabbare laddning eller genom laddningsnätverket IONITY som breder ut sig mer och mer och är ett samarbete mellan flera biltillverkare.

Källa: Vehobil.se

Modellen är Mercedes EQC 400 4Matic. Det vill säga en 4-hjulsdriven SUV på ca 2,5 ton.

  • Motor: Två stycken elmotorer, en på vardera axel med olika optimeringsfokus
  • Kraft: 408 hk / 300 kw
  • 0-100: 5,1 sekunder
  • Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 22,2.
  • Räckvidd (enligt MB): 374 – 417 km

Exteriört ser den okej ut men jag hade önskat att Mercedes vågat sig på ett lite mer futuristisk formspråk. För att verkligen markera att detta är en elbil och detta är framtiden. Blå detaljer räcker inte långt. De stora fälgarna och därmed breda däcken visar med all tydlighet att det är en SUV. Dock så ger de en lite för hög bullernivå tycker jag. Dessutom finns det ett motsatsförhållande när det gäller elbilar och däck. Smalare däck ger lägre förbrukning och därmed bättre räckvidd. Men med elmotorns snabba acceleration behöver man rejält med gummi i backen för att få fäste.

Interiört känner man igen sig som Merca-förare. I enlighet med nya, moderna Merca har man två skärmar, en framför föraren och en i mittkonsolen och därmed fler möjligheter att välja olika visningslägen för hastighetsmätare, varvräknare etc. Allt beroende på vad föraren föredrar. Snyggt och prydligt.
Jag hade dock problem med den högra skärmen vars vänstra del skymdes av ratten. Vid körning på navigatorn syntes inte riktigt nödvändig information som alltid finns just till vänster hos Merca. Här hade jag velat kunna byta hur navin ska visa kartan och informationen.

Körningen ger en blandad känsla. Ingen tvekan att motorn är stark och väldigt accelerationssnabb, precis som en elmotor ska vara. Tips är att förvarna eventuella passagerare innan du testar accelerationen. Det händer nämligen grejer snabbt.
Du sitter högt med bra utsikt och det är inga problem att ratta runt i stan eller bland villagatorna. Efter ett tag märker man dock hur tung bilen är. Det är lite gungig känsla ibland och det trodde jag inte att jag skulle känna i en Merca SUV, trots storleken. Min erfarenhet av SUV:ar är dock ringa så det kanske är så det känns på grund av storleken. Dessutom kör jag en vanlig C 220 med sportchassi. Den är ju styvare än normalbilen. Dock så har en el-SUV en ökad vikt på grund av batterierna så detta är kanske något man får leva med (jag litar nämligen på att Mercedes har gjort allt de kan för att hitta den optimala känslan trots den ökade tyngden).

I en elbil vill du ju åter-generera så mycket kraft som möjligt till batterierna vid till exempel inbromsning eller motorbroms. Effekten av detta på EQC:n är att motorbromsen är påtagligare vid gaspedal-uppsläpp än en vanlig bil. Jag tänkte inte på det i vanlig stadskörning men på motorvägen hittade jag inte den riktiga körkänslan utan det blev ett ständigt släpp av gas för att sedan gasa på då jag tappade för mycket fart. Låter man farthållaren göra jobbet, dessutom med adaptiv farthållare så är det förstås inget problem.
Jag var dock lite fundersam över motorbromseffekten och undrade förstås om den går att ställa in (allt går väl att anpassa i moderna bilar…). Jag letade aldrig tillräckligt mycket i menyerna för att se om standardinställningen kunde ändras men jag hittade ett sätt att ändra detta under färd: ratt-paddlarna.

Man kan ju undra vad en rattpaddel har för funktion i en bil där man inte har växlar som en vanlig bil. I EQC:n så ställer du hur mkt motorbromsen ska ta. I normalläge bromsar den tämligen snabbt. Med ett tryck på – blir motorbromseffekten ännu påtagligare medan ett tryck på + gör att bilen frirullar vid gaspedal-släpp. Problem solved!

Överlag är riktigt fin bil men tyngden som gör bilen gungig samt de stora däcken som genererar en del ljud gör att jag hellre väntar in vanliga C-klass eller E-klass som ren elbil. Kanske kan Merca då även spräcka den ”magiska” 500 km-gränsen? Vill man ha en SUV och inte är fäst vid Merca finns det kanske bättre e-SUV:ar?

/Parkley

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.