Elbilar!

Nu händer det massor med intressant på elbilsfronten. Äntligen börjat biltillverkarna släppa bilar byggda på en ren elbilsplatta samt med en design och tekniska lösningar anpassad för den rena elbilen. Här är mina favoriter.

Vi måste förstås börja med systerbilarna VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 etron. Lika vad gäller drivning och batteri men sen har tillverkarna fått gå sina egna vägar vad gäller extern och intern design.
Stora batteriet är på 77 kWh och tar dig ca 500 km. Alla tre går att få med 4-hjulsdrift samt dragkrok.

VW ID.4 med en lite mer futuristisk design både externt och internt. Kommer även som Sportback och heter då ID.5.
Skoda Enyaq – den mer traditionella elbilen, både externt och internt.
Audi Q4 etron – den snyggaste av systerbilarna och mer traditionell i sin framtoning. Finns även som Sportback.

Näst på tur är Kia EV6 och Hyundai Ioniq5. Ny spännande design och en insida som andas framtid. Båda bilarna har begåvats med externt uttag så du kan driva elprylar från bilens batteri. Smart!
Kian tar dig lite mer än 500 km på en laddning medan Hyundaien lite under 500 km.

Kia Ev6 – Ny, fräsch, spännande.
Hyundai Ioniq5 – intressant front och en lika intressant interiör.

Näst ut är Volvo XC40 och C40, BMW i4 och iX och Jaguar i-Pace. Dyrare bilar men är de bättre? BMW:s designspråk ger mig rysningar men smaken är ju som baken.
Volvo tar dig 423 km respektive 444 km på batteriet. Lite snålt tycker jag. Allt under 500 km är dåligt. BMW kommer 590 km respektive 630 km medan Jaguaren kommer 470 km.

Volvo XC40. Snygg?
Volvo C40. Helt enkelt en Sportback version av XC40…
BMW i4. Antingen gillar man designen eller så avskyr man den. Njurarna i fronten klarar jag inte av. Jag antar att BMW-ägare inte bryr sig…
BMW iX. Liten SUV med 630 km räckvidd. Bra där!
Jaguar i-Pace. Snygg och sportig.

Nya Tesla Model Y får inte glömmas bort. Eller vad sägs om en elektrisk Porsche? Porsche Taycan Cross Turismo.
Sportbilstillverkare som Porsche har nog lite problem med elbilar då alla elbilar accelererar som satan oavsett märke. Så vad utmärker då en Taycan Cross Turismo från 1 750 000 kr? Jag har faktiskt inte en aning. Själv tycker jag interiören är ganska tråkig. Men den är med här i alla fall. Någon där ute kanske gillar den.
Teslan kommer 533 km medan Porschen tar dig 484 km (om du inte gasar för mycket förstås).

Tesla Model Y. En SUV-variant av Model 3. Lite snyggare och lite bättre byggd.
Porsche Taycan Cross Turismo. Snygg?

Polestar 2 har en intressant design även om, eller för att, Volvo-linjerna känns igen. Sen en uppstickare, Cupra Born. Skumt namn, snygg bil. Eller kanske inte så skumt namn egentligen. Det är ju Seats prestandamärke Cupra som blivit självständigt. Born är för övrigt en sportig VW ID.3…
Polestar 2 kommer 540 km medan Cupra Born kommer hela 548 km.

Polestar 2. Men jag vill ju ha den som SUV. Fast det kommer ju aldrig ske enligt Polestar. Varför? EDIT: nu visar det sig att Polestar 3 faktiskt är en SUV. Vilken luring av Polestar!
Cupra Born. Inte så vanlig på våra vägar…än.

Avslutningsvis mina allra största favoriter – Mercedes EQS och EQE. Kanske för att jag själv kör Merca eller kanske för att de kommer längst och har en cool och inspirerande interiör. Exteriören kanske känns tråkig initialt men ge den tid så kommer du nog gilla den. Designen är förstås för att optimera luftflödet över bilen.
EQS kommer 743 km medan EQE kommer 660 km på en laddning.

Youtube: Mercedes EQE, testkörning inklusive kommentarer från Mercedes (engelska).

MB EQS. Kommer långt och med en skön stil.
MB EQE. Ett kanske bättre och mer ekonomisk val än EQS?
EQS interiör. Snyggt tycker jag.

/Parkley

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.