Peugeot 208 – Nej Tack!

Nyligen lanserade Peugeot uppföljaren till 207. Lyckas 208:n förvalta arvet som började med succén 205? Näe, inte riktigt.

Då jag och familjen är inne på vår tredje Peugeot (807, 207, 5008) så har jag tagit för vana att kolla in deras nya modeller när jag besöker dem för verkstadsbesök. Så nu var det dags för en snabb provsittning av nya 208:an.

Bilen är snygg, lagom rymlig och med tilltalande motoralternativ och prislapp. Men tyvärr så brister det i förarmiljön. Tyvärr ganska stora brister enligt mig.  Peugeot 208

Det finns två saker som stör mig så pass att jag tyvärr skulle rata 208:an om jag skulle köpa bil idag: intrumentpanelen och stolarna.
Låt mig börja med stolarna. I både 5008:an och 207:an så är de lagom hårda med bra sidostöd. I 208:an däremot är de alldeles för mjuka och svampiga med nästan obefintligt sidostöd. Dessutom kändes sittdynan för kort och ryggstödet hade konstigt svankstöd. Riktigt usla stolar, tycker jag.

Sen till instrumentpanelen. Jag gillar intrumentpaneler som ”håller ihop”. Det ska ha flyt från visarna framför ratten, till mittkonsolen, ner till växelspak och bak mot baksätet. Det ska inte vara för många skrymslen som samlar skräp. Se bilderna nedan. Det är förstås en väldigt subjektiv bedömning, men i alla fall.

Förarmiljö Peugeot 207
Förarmiljö Peugeot 5008
Förarmiljö Peugeot 5008

Tyvärr har man i 208:an försökt sig på nåt mer modernt vilket resulterar i en riktigt rörig förarmiljö. Visarna är för små och det är absolut inget flyt i instrumentpanelen när skärmen i mittkonsolens överkant ser ut att försöka angripa en. Sen ogillar jag när man placerar ventilationsreglage etc. i negativ vinkel i mittkonsolen. Här ser det ut som om man gömmer allt detta under den stora skärmen. Dessutom massor med utrymmen som är svårstädade (ni ska se utrymmet bakom skärmen). Jag får bara en olustig känsla när jag sätter mig vid ratten. Sen kan skärmen och dess funktion vara hur bra, funktionell och cool som helst.

Förarmiljö Peugeot 208

För mig går 208:an bort. Peugeot har gått bort sig i trenddjungeln med sin feta skärm som tar över hela förarmiljön. Det finns inget flyt alls i instrumenteringen och man sitter uselt.
Gör om, gör rätt till nästa modell.

Men jag gillar Peugeot 308!

/Parkley

2 kommentarer Lägg till din

  1. Bempa skriver:

    Jag som är 182 cm lång har inga problem med att se instrumenten över ratten, inte heller frugan som bara är 160 cm.Att du hade problem tror jag beror på att du är van att ha ratten litet högre. Det känns kanske litet ovant att ha ratten litet lägre till en början, men man vänjer sig väldigt fort och sedan känns det helt rätt! Upplever faktiskt att ratten nu sitter ”fel” i min 307:a….
    Övriga invändningar ovan är mer av naturen ”egna preferenser”. Kan bara säga att jag i alla fall upplever förarmiljön som väldigt bra….

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.