Jane Hellen – doftnostalgi

Tonåren och högstadiet är en tid för upptäckt och de flesta av oss bär på väldigt många minnen från den tiden. Min högstadietid präglades av en speciell doft – Jane Hellen.

Igår var jag inne på Rusta för att fynda lite. Då såg jag Jane Hellen shower, sena åttiotalets doftregent. Jag var förstås tvungen att lyfta på locket och sniffa lite och det var precis som det alltid varit. Självklart var jag tvungen att köpa flaskan.

Frugan tror bara det är för att minnena från gamla flammor under högstadietiden kommer tillbaka men hon missar hela poängen – det är inte gamla tjejer det handlar om utan hela paketet. Tonårstiden, högstadiet, pojke blir man, tjejer, oberoende, bryta sig loss från föräldrar etc.

I mitt fall hade jag lämnat Sverige efter fyran för att leva två år i Tanzania. Väl tillbaka hade pojken som lämnade Sverige börjat bli man, visserligen liten och spenslig, men utvecklingen var i full gång.
Jag skulle börja ny skola tillsammans med mina gamla klasskamrater och det skulle komma några nya. Sen fick vi ju förstås sällskap av två andra 7:or samt resten av högstadiet. Dessutom skulle jag återupptäcka min gamla klasskamrater och mina omgivningar runt Björkhagen. Det var mycket som hände från sommaren -84 och tre år framåt, allt förstärkt av en behaglig doft av Jane Hellen.

På den tiden var det Jane Hellen schampoo som gällde på klassisk 3-kantig flaska. Det intressanta var att inte bara tjejer använda schampoot utan även killar vill jag minnas. Alla doftade Jane Hellen och det var en härlig tid.

Så köp Jane Hellen på Rusta – en billig peng för lite nostalgi. Dessutom blir du ren på köpet. När du ändå är i farten kan du passa på att köpa klassiska Tulipa Negra deo:n i lysande grön förpackning.

[UPPDATERAT 20151109] Tulipa Negra deon säljs inte längre på Rusta. Men jag hittade dem i en parfymaffär i Farsta Centrum. Själv köper jag fyra på en gång när jag väl åker dit.

/Parkley

janehellen2

4 kommentarer Lägg till din

  1. Isabella Winther skriver:

    Hei. Hvor jeg vil kjøpe Jane hellen shampoo, jeg er døv. Sender Mail. Takk. helena_isabella@live.com.

    Gilla

    1. Teknikpappan skriver:

      Jag vet inte. Googlingar ger inga träffar. Rusta verkar inte ha längre. Men kolla Rusta i alla fall. Det är mitt tips.

      Gilla

  2. Parkley skriver:

    Tydligen har Rusta slutat med deon. Men jag hittade en ny butik som har tulipa negra deo för en billig peng, Parelle i Farsta centrum. 59 kr för en deo.

    Gilla

  3. Monica Wänseth skriver:

    Nostalgi. Fint beskrivet!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.