Wordfeud – avslutsförvirring

Wordfeud är ju kul. Att vinna eller förlora gör inte så mycket bara spelet är bra. Men efter en förväntad vinst som blev till en enpoängs-förlust så började jag undra hur Wordfeud avslutar spelen egentligen.

I min match med den överraskande förlusten hade jag en 11-poängsledning, tre brickor kvar (sammanlagd poäng på brickorna är 6) och möjlighet att lägga ord. Då, helt plötsligt, förlorar jag. Med en poäng!

När förvirringen lagt sig och gått förbi irritationen så kollade jag på Wordfeuds hemsida för att reda ut det hela. Min motspelare var ju nöjd förstås men jag måste gå till botten med detta.
Det visar sig att om en spelare har passat tre gånger så är spelet slut. Värdet på de brickor du har kvar då dras av från din poängskörd SAMT ges till din motspelare. Trots att du kan lägga ord! Jag repeterar – trots att du kan lägga ord.

Varför inte bara låta spelet gå över till den andra spelaren så länge man passar? Om båda passar så är spelet slut.
Vill man avbryta i förväg så kan väl Wordfeud lägga till en ”Resign”-knapp i menyn?

Eller är det så att detta är standard-Alfapetregler? Eller Scrabble? Jag kan dock inte minnas att det var så det gick till när man bara spelade två.

Så kom ihåg – täta matcher som leder mot sitt slut – börjar den andra passa så lägg dina högapoängbrickor snarast!

/Parkley

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.