Xpeng G9 provkörd

En stor SUV från Kina som endast går på el – kan det vara nåt för svenska bilister?

Låt mig börja med att kittla plånboken lite. Xpeng G9, den stora suven, finns i tre varianter:

  • RWD Standard Range – startpris 699 900kr.
    Räckvidd: 460 km, Batteri: 75,8 kWh.
  • RWD Long Range – startpris 749 900kr.
    Räckvidd: 570 km, Batteri: 93,1 kWh.
  • AWD Performance – startpris 829 900kr.
    Räckvidd: 520 km, Batteri: 93,1 kWh.

Bilen har 800 volts-system och snabbladdar (DC) upp till 300 kW. AC-laddning på 11 kW. Den har också V2L på 3,3 kW vilket innebär att du kan ladda elektriska prylar från bilens batteri. Dragkrok går att få och bilen får dra 1500 kg.

Bara detta bör sätta Xpeng G9 i en bra position på svenska marknaden.

OBS! Till och med 31:a maj ingår Premium Komfort och ljudpaketet till ett värde av 39 900kr.

Exteriören

Rena linjer och ett snyggt utseende tycker i alla fall jag. Den har kameror där man förväntar sig som hjälper till backning, parkering etc. Min enda anmärkning är att back-kameran inte sitter skyddad. Den kommer bli smutsig.

En färg är utan extra kostnad medan de övriga kostar 12 900kr. Topp-modellen går att få i Green Matte för 18 000 kr.

RWD-modellernas fälgar (19”) är väl inte super-snygga men gör sitt för luftmotståndet. AWD-modellen har 21” som förhöjer känslan av premium (se bilder nedan).

Interiören

Luftigt och massor med arm- och benutrymme. I AWD Performance-modellen jag provkörde ställdes stolar elektroniskt. I baksätet kunde även ryggstödet justeras elektroniskt. Ratten ställs in elektroniskt genom skärmen.

Tre skärmar ingår. En, lagom stor, framför ratten, en större i mitten och en skärm för passageraren (föraren kan inte se vad som visas).
Noterbart är att Apple CarPlay eller Android Auto INTE ingår. Å andra sidan känns navigatorn väl kompetent samt att Spotify ingår, dvs. Du kan logga in med ditt konto. På min korta provtur saknade jag inte Apple CarPlay. Dock ryktas det om att Google Maps och Waze kommer i framtida uppdateringar.

Sköna säten även om jag skulle vilja ha mer sidostöd i framstolarna. Baksätespassagerarna har absolut inget att klaga på.

På vägen

Med låg tyngdpunkt ligger den skönt på vägen. Att bilen är stor märks knappt, inte ens vid svängar. Vägljud dämpas väl. Dock upplevde jag lite vindbrus vid A-stolpen.

Navigatorn fungerade väl, adaptiva farthållaren fungerade klanderfritt och X-pedal gjorde sitt för ”enpedalskörning”.

Varningssystemet skötte sig mest hela tiden men det plingar lite för mycket. Det ska komma en uppdatering som förhoppningsvis råder bot på detta.
Röststyrning testades aldrig men det bör du göra om du tänker provköra. Att fippla på skärmen i mitten är ju aldrig bra under färd.

Summering

En riktigt kompetent, snygg, rymlig och välutrustad suv som har ett sånt attraktivt pris att den kan bli en storsäljare i Sverige. Det beror dock på om vi svenskar är redo för kinesiska bilar. Dessutom kan man fundera på kvalitet och rostskydd. Dock har Xpeng 12 års rostskyddsgaranti.

Själv kommer jag följa Xpeng ett tag för att se om bilarna håller den kvalitet som jag upplevde under min korta provkörning. Jag hoppas det då jag blev mer än förtjust.

Med Bilia i ryggen bör ett köp av Xpeng G9 (eller P7) kännas tryggt sett till service och reparationer.

Varför inte provköra du också?

/Parkley

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.