Dags för solceller

Nästa steg i att bli mindre känslig för de oerhörda prisvariationerna på el är att installera solceller på villataket. Hur har det gått då?

Här vill jag flagga för att jag inte har någon vettigt data än. Jag har börjat få data från solproduktionen! Se längst ner.
Min anläggning driftsattes redan 30/12 men har på grund av felaktig installation inte fungerat som den ska. Idag. lite över nio veckor (!) senare, kommer den förhoppningsvis vara fixad.
Men låt mig ta det från början.

Jag har funderat på solceller länge men inte förrän priset exploderade förra året såg jag en vinst i investeringen. Trots det så sade jag nej när Svea Solars säljare ringde under bilfärden upp till Idre, Augusti 2022.
Någon vecka senare hade jag ändrat mig och bad att få en offert. Sen rullade allting på bra. Avtal skrevs på, antal solceller som skulle få plats kontrollerades med drönare, avtal korrigerades då jag fick plats med en panel till och leverans till våren 2023 planerades.
Det blev 25 paneler (390W) i söderläge med total storlek på 9,8 kW. Växelriktaren Huawei SUN2000 var planerad att monteras på mitt förråd nära elskåpet och jag åtog mig att gräva ner markrör för den. Elen säljs genom Tibber.

Tur för mig att jag grävde ner markröret redan under hösten då den planerade installationen vecka 19 2023 blev redan december 2022. Mitt under snöovädret i november/december levererade två kämpande tjejer alla paneler. Under december monterades alla paneler på taket och mellan 28 – 30 december var Svea Solar-teknikern på plats och gjorde klart allt med växelriktaren. Någon timme efter Svea Solar klarrapporterat till Ellevio hade nätägaren tryckt på knappen. Anläggningen var driftsatt!

Än så länge var Svea Solar 10 av 10. Jag hade inget att klaga på. Men nu började problemen (som fortfarande kvarstår nu är åtgärdade).

12:e januari lyser solen ordentligt för första gången sen 30/12. Då slår växelriktaren ifrån och larmar om ”String Reverse Connection”. En klassisk felkoppling helt enkelt. Den 13/1 öppnar jag ett ärende med Svea Solar. Sen händer inte mycket. Svea Solars tekniker ”väntar på en lucka” för att komma ut till mig…
En lucka! Jag vet att deras orderböcker är fulla för 2023. Det kommer inte finnas en lucka!

Efter konstant tjat kommer de (Svea Solar-teknikerna alltså) äntligen ut förra veckan och konstaterar mycket riktigt att det är felkopplat. De konstaterar också att i kopplingsdosan, där den förra teknikerna skarvat kablarna från panelerna på grund av att det lämnades för korta kablar av panelinstallatörerna, sitter kopplingsklämmor som bara klarar 400 volt (Wago standard). Panelerna kan ge upp till 800 volt så här pratar vi brandfara!
De mäter ut kablarna och lämnar systemet avstängt i väntan på att panel-teknikerna gör sin kontroll. Det ska ske idag. Än har de inte kommit…

Eftersom mitt förtroende för Svea Solar och installationsdelen i synnerhet har fått sig en törn så förväntar jag mig att det bli internt käbbel om vem som ska byta kopplingsdosan och klämmorna. Svea Solar-teknikern monterade den för att panel-gänget lämnat alldeles för korta kablar. Svea Solar -teknikern som var ut förra veckan hade ingen större dosa utan tyckte att panel-gänget kan byta den och klämmorna. Vi får se om de tycker samma…

Snart är nog allt igång som det ska och jag kan få valuta för min investering. Svea Solar som låg på 10 av 10 är nu nere på 4 av 10. Kanske är jag förhoppningsvis bara ett olycksfall i arbetet men jag vet inte.
Störst på marknaden är inte alltid bäst. Jag väljer att tro att de växt för fort under solcellsboomen och behöver se över hur de installerar och hur de hanterar eftervården.

/Parkley

Läs även ”Timavtal eller inte?”.

[Uppdatering 20230307] Igår, måndag, trodde jag ingen kom från panel-gänget. Jag såg i alla fall inte röken av någon. Men när jag gick förbi anläggningen vid middagstid såg jag att kablarna var inkopplade! Efter kontroll av kopplingsklämmorna visade det sig att de hade de inte bytt. Som jag trodde alltså… Efter återkoppling till Svea Solar idag (läs tisdag) så skickade den en tekniker som bytte till större kopplingsdosa, rätt kopplingsklämmor samt uppgraderade växelriktaren. Jag kunde sedan verifiera att båda slingorna funkar som de ska. Allt är nu frid och fröjd.

[Uppdatering 20230315] Idag var det sol hela dagen. Detta var resultatet från solpanelerna:
Solproduktion: 39,02 kwh
Såld el: 16,3 kwh
Solproduktion från 7-8 till 17-18

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.