FIFA 13 is the shit!

I mina ungdoms glada tv-spelsdagar försökte jag mig alltid på fotbollsspelen. Men de var ju alltid så otroligt svåra och spelintelligensen (spelmotorn) var under all kritik. Så jag gav till slut upp. Men efter glädjen över NHL 11 så var jag tvungen att försöka igen. Kan FIFA 13 (PS3) ge fotbollsspelen upprättelse?

Först måste jag berätta att min ungdom var typ 20 år sedan. Det senaste fotbollsspel jag spelade måste ha varit på Sega Megadrive (16-bitar!). Så mycket kanske har hänt sen dess. Men mina tidigare erfarenheter satte sina spår…

FIFA 13Ni som är moderna nog att förstå min titel fattar redan att FIFA 13 äger. En spelmotor som måste vara så nära verkligheten man kan komma. Grafiken är super och spelarnas detaljer och rörelsemönster är en fröjd för ögat. En orgie i spelare, ligor, arenor. Precis som det ska vara. Det är bara så snyggt!
Spelkontrollern utnyttjas till max med massor med knappvarianter. Men för en lekman som mig så går det ganska bra att lära sig. Dessutom är det inget krav att kunna massor med finter och annat fancy för att kunna spela. Tänk bara fotboll.

Manulen ägnar två sidor åt olika målgestkombinationer. Lite i överkant, kan jag tycka. I övrigt så används alla knappar mer eller mindre. För mig som har jäkligt svårt att hålla fingrarna på alla Rx- och Lx-knappar för att vara beredd så är det ett problem. Det går ibland lite för sakta att trycka eller så missar jag dem. Men det är väl en träningssak samt det kända faktum att man måste spela mycket för att lära sig knappkombinationer.

Ok, jag har bara spelat karriärläget och spelar bara ”min” spelare. Jag tycker det är förtvivlad svårt att spela hela laget. Men precis som jag älskade ”Be a pro”-läget i NHL 11 gör jag det i FIFA 13. Att bara behöva fokusera på sin spelare och dess position förenklar för mig.
Först spelade jag Zlatan (förstås) men det blev lite för lätt. Nu jobbar sig ynglingen Payman fram i europas fotbollsligor. Dessutom var jag tvungen att ta upp svårigheten till semi-proffs för att det ska vara lite utmaning. Jag har spelat massor med fotbollsspel där allt högre än novis var helt omöjligt. Så semi-proffs gillar jag.

FIFA 13Att spela Online har jag inte testat än, dels för att min kod för nåt premiumkonto har gått ut (nytt spel, gammal kod!). Sen så är man ju alltid sämst online. Det finns alldeles för många där ute med för mycket fritid. Men gubben ska nog pröva till slut. Sen finns det förstås möjligheten att vara manager. Jag får se om jag prövar det. Det beror på om jag får spela matcherna också.

Min lilla kritik på FIFA 13 är väl att valmöjligheterna är för många. Det är mitt EAFC, säsong, karriär, ultimate hit och dit och så vidare. Det blir lätt rörigt.  Sen hittade jag inget ”arkad”-läge, dvs. bara in och välj lag och spela loss.
Dessutom avskyr jag att få min spelare skadad och utbytt under match. Då måste jag spela ”hela” laget vilket jag är usel på. EA – kan man inte få välja att spela hela laget eller välja en specifik spelare?

Ju mer jag skriver här så inser jag att det finns massor kvar för mig att upptäcka i spelet. Men det är väl så ett bra spel ska vara?

Gillar du fotboll är EA:S FIFA 13 ett givet val.

/Parkley

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.