”Skandalen” i Tour de France

Igår var den stora snackisen i Tour de France det troliga sabotaget mot cyklisterna på toppen av den sista stigningen. Lite i skymundan inträffade en mindre skandal.

Bakgrund
Tour de France logo
Under 15 etappen mellan Limoux och Foix antas någon ha saboterat för cyklisterna på toppen av den sista stigningen. En av de drabbade var en av favoriterna, Cadel Evans (BMC), som fick sitt bakhjul punkterat. När hans hjälpryttare skulle erbjuda sitt bakhjul (servicebilarna var kvar i kön på väg upp till toppen) visade det sig att även han hade bakhjulspunka. Till slut fick han ett hjul av servicebilen medan klungan jagade på i nedförsbacken.
Fast jagade på var inte riktigt korrekt. Klungan lett av Team Sky och Bradley Wiggins (Team Sky) i gul ledartröja saktade in för att låta Cadel Evans ansluta till klungan och ordningen återställas till vad den var vid toppen.
Sen var det väl inte mer än 10 åkare som fick punka av över 100 som startade. Ovanligt många, absolut. Sabotage, mycket troligt.

Skandalen
 När punkteringarna inträffade bestämde sig dock Pierre Rolland (Europcar) att ta chansen i klungan och stack iväg. Enligt Eurosports expertkommentator  Roberto Vacchi är det en skandal att han inte ligger lugn i klungan utan tar chansen när de andra får punktering. Så här skriver han på sin blogg:
”Snabbt förstod man i huvudfältet att något var galet och alla stannade av. Alla utom Pierre Rolland som såg sin chans att plocka placeringar i sammandraget genom att dra nytta av denna situation. Det kommer han att få höra. Det var ingen vacker syn. För något annat lär han väl knappast ha tänkt på än att dra nytta av situationen, väl? Framför sig med mellan 10 och 15 minuters försprång låg elva cyklister. De skulle alltså köra för 12:e plats. Inget man gör. Och när alla väntar i ett sådant läge attackerar man inte. Oöverraskande sa han efteråt att han inte visste vad som hade hänt. Nu blev han i alla fall ikappåkt, tack och lov.”

Vad är det för fel med det? Punktering, sabotage eller inte, är väl en del av sporten. Dessa oskrivna regler förvirrar ju bara. Det är precis som med fotboll; så fort nån skadas så vill laget med den skadade spelaren att motståndaren ska spela ut bollen. Varför då? Spela tills domaren blåser eller vinn tillbaka bollen och slå ut den. Sluta med tjafset!

När är det ok att vänta in en favorit och när gör man det inte? Vad händer när en TV-bil kör ner några cyklister eller om killen med gula ledartröjan är involverad i en krasch. Väntar man då? Vem bestämmer vad som är rätt och fel? Skulle klungan väntat om det inte var en favorit som råkade ut för punkan? Troligtvis inte.

En del kanske tycker att TdF tappar intresse om en av favoriterna punkar bort sig etc. Jag påstår tvärtom. Krascher, punkor, idioter som står i vägen etc. bidrar till dynamiken i tävlingen. Då får lagen bekänna färg för att lyckas köra upp sin ”ledare” till en framskjuten placering. Att vänta in varandra ger ju ingen spänning.

Skräpning TdF-cyklister. Här ska inte tas några fångar!

/Parkley

Tour de France, man i mankini

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.