Antal cyklar = n + 1

De säger att antalet cyklar man bör äga är n + 1 där n utgör antalet du äger idag. Samtidigt så är antalet cyklar ditt förhållande klarar av s – 1 där s är antalet cyklar som kommer få er att separera. 

Formeln är förstås på skämt men kanske finns det någon sanning i detta trots allt. Själv har jag försökt hålla mig till en cykel för alla mina ändamål. Mest för plånbokens skull men också för all den tid jag skulle behöva lägga på alla mina cyklar om jag hade flera.
Efter två MTB-sessioner i Sandviken är det nu dock hög tid att lägga till ytterligare en cykeldisciplin, MTB. Det innebär förstås en ny cykel då man inte kan cykla över stenar och rötter på en racer, cyclocross eller hybrid (alltså de övriga cyklar som finns i familjens ägo). Jag skrev en ny cykeln men i praktiken är det två nya cyklar vi pratar om eftersom jag och frugan ska cykla ihop.

Jag har aldrig lyckats få frugan att bli ”hooked” på landsvägscykling. Hon uppskattar inte att nöta mil på landsvägen eller att bli omkörd av bilar och lastbilar som håller alldeles för hög fart eller för litet avstånd. Cykla i skogen ger en lugnare och njutbarare upplevelse.

Så med budget och finansiering snabbt godkänd av ”regeringen” var det bara för mig att konsultera min cykelguru på Cykloteket,  hitta lämplig referenscykel och sen börja kolla runt hos cykelhandlarna (nåja, det blev förstås mest hos Cykloteket eftersom de är min ”preferred dealer”).

Referenscykeln blev Scott Spark 950. Kravbilden såg nämligen ut så här:

  • Fulldämpad
  • Passande geometri (vi hade testat Scottar tidigare i Högbo Bruk)
  • Justering av dämpare från styret
  • Sadelhiss (kanske mest nice2have men varför inte)
  • En bra växelgrupp

Slutresultatet blev just en Scott Spark 950 till frugan och en Scott Spark 945 till mig. Vi hamnade i övre prisspannet men med rea-pris så blev det helt ok. Eftersom vi räknar med att ha dessa många år framöver så vill i alla fall jag gärna gå upp lite i kvalitet. Då får det kosta lite.

Nu ska bara spd-pedalerna monteras, sadeln ställas in och dämparna justeras (SAG). Sen blir det att ge sig ut i skogen. Hellas och Lida – here we come!

Under 2018 är planen att cykla Skandisloppet MTB, Lida Loop, Cykelvasan och Hammarby Hill XC.

/Parkley

cykloteket_400_400

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.