Roborock S6

En robotdammsugare har bosatt sig hemma hos oss. Det var inte en dag försent…

För några år sedan sade min syster att hon köpt en robotdammsugare och att ”det är den bästa pryl hon nånsin köpt”. Nu brukar inte min syster köpa så värst mycket prylar (inte då i alla fall) och absolut inte såna nymodigheter som en robotdammsugare. Jag blev förvånad för det var ju jag som gick i såna tankar och dessutom är den som brukar stå för prylinköpen, nödiga och onödiga.
Nu har jag dock inga problem med att hon förekommer mig utan det fick gå några år av funderade över behovet, modellutbudet och prisbilden.

Så under hösten 2019 köpte några kollegor varsin Xiaomi Roborock S6. De fick bli mina utvärderare! Jag hade läst gott om Roborock S6 och priset på ca 5300kr var helt ok så jag saknade bara en bra utvärdering. Detta sammanföll också med att vi skaffade hund under 2019 och vår kollektiva genomklappning vad gäller städningen av dessa hundhår.
Behovet av robotdammsugare var stort!

De ständiga frågorna till mina utvärderare gav positiva svar och i början på mars köpte jag min och familjens egna Xiaomi Roborock S6.

Klas-Kevin

Efter några veckors användande kan jag nöjt konstatera:

  • Den städar väldigt bra. Alla hundhår samlas upp samt övrig damm och smuts.
  • Ljudnivån är helt acceptabel.
  • Den är snabb.
  • Den är smart och därmed duktig på att hitta lösningar på eventuella hinder.
  • Den klarar normala trösklar.
  • Den klarar mattor som inte är allt för höga (dit räknas rejäla hallmattor och tjocka persiska mattor). Kommer den bara upp så dammsuger den bra.
  • Appen funkar bra.
  • Det är lätt att tömma dammbehållaren samt byta filter.
  • Karthanteringen är ok och fungerar för mig. Se dock nedan.

Mindre nöjd är jag dock över detta:

  • Karthanteringen i appen och hur den lär sig. EDIT: nu kan upp till fyra olika kartor sparas i appen (Roborock-appen i alla fall. Mi Home borde följa om den inte redan fått den välkomna uppdateringen).
  • Den klarar inte mörka eller svarta mattor. Förklaringen sitter i trappsensorn. Mörka fält betyder trappa eller ”stup”. Jag har bara en svart matta och den tar jag bort när den ska köra källaren. Så för min del är det inget större problem.

Låt oss avhandla detta med kartan (sparade kartor är dock en beta-funktion än så länge) på en gång. Den sägs kunna hantera tre kartor. Då tror man till exempel att man kan ha en karta per våningsplan. Men nej. Jag får i alla fall inte till det.
Dessutom lär sig dammsugaren hela tiden och uppdaterar en sparad karta vid varje körning. Det innebär att rum som den har tillgång till, dvs. dörrarna var öppna vid förra körningen, kommer bedömas som otillgängliga om du väljer att stänga dörren vid nästa körning. Jag tror det gäller både om du kör en full körning (All) eller definierade rum.
Det innebär att när du vill att dammsugaren bara ska städa ett rum du har definierat/namngett men den senare är bedömd inte tillgängligt så kommer den förstås inte åka dit. Den hittar inte dit helt enkelt. Du får ställa dit den i rummet och sätta igång körningen.
Lösningen borde vara att öppna alla dörrar till de rummen som den vet om men inte kan nå när man kör den nästa dammsugningen. Antingen kör man en full städning (All) eller bara i ett angränsande rum.
Jag prövade precis min tes och det funkade precis som jag trodde. Strecken som hade dykt upp på kartan och spärrade rummen försvann.

Sen kan den moppa också. Prylar medföljer. Jag har inte testat den ännu men funktionen har fått ljumt mottagande. Så räkna inte med att du blir nöjd hur den moppar. Men dammsuga kan den!

Min karthantering och flera våningar

EDIT: då Roborock-appen nu har stöd för upp till fyra kartor är nedan text inte relevant längre.

Vid första körningen ser jag till att alla rum jag vill att den ska lära sig är tillgängliga och att alla tydliga hinder är ur vägen, dvs. lyft upp köksstolar, flytta på skor i hallen, rensa under sängen osv. Nu lär den sig kartan.

När körningen är klar och kartan i appen visar alla rum/hela städytan så redigerar jag kartan. Jag lägger då till rum och namnger dem. No-go zoner och virtuella väggar kan också skapas.

Sen lägger jag till timers för automatiska körningar (i mitt fall kör jag utvalda rum måndag. onsdag och fredag).

När jag sedan ska köra källaren så bär jag ner Klas-Kevin och rensar kartan som heter ”Current” i appen. Sen startar jag en full körning med appen eller knappen på dammsugaren.
När körningen är klar bär jag upp den till dockan samt väljer den redigerade karta som ”Current”. Ni ser vart man ska trycka i appen.
Glöm inte att ”dammsugarsäkra” den andra våningen först…

Annat att tänka på

Efter varje körning måste dammbehållaren tömmas förstås. Sen måste dammfiltret bytas varannan vecka. Det är en enkel procedur och ett extra dammfilter medföljer. Varje vecka bör allt som snurrar under dammsugaren rensas från hår (verktyg medföljer). Inte heller betungande men tyvärr nödvändigt.

Klas-Kevin är ett välkommet tillskott i familjen och jag måste hålla med min syster om att det är ett av de bästa köp jag gjort. Hittills…

/Parkley

4 kommentarer Lägg till din

  1. Camilla Holmbäcl skriver:

    Måste bara fråga hur namnger man rummen? Hittat room management och lagt in mina namn på rummen där. Men hur får namnen till kartan ?

    Gilla

    1. Teknikpappan skriver:

      I Roborock-appen kan du inte namnge rummen. Bara ge de olika kartorna namn. I Xiaomi Mi-appen kan du det men den appen ger dig bara fördel om du har fler Xiaomi-produkter.
      Roborock-appen är där du får uppdateringar först. Men du får leva med att inte namnge rummen…

      Gilla

  2. Markus skriver:

    Har precis införskaffat en likadan robot igår, och hade precis som du svårt att få till olika våningsplan till en början.. Lösningen låg i att ta ner roborock appen istället för xiaomi appen. I den kan du under” Edit map ” ->” my maps ” lägga till extra kartor som går att spara.. Har inte hittat samma funktion i andra appen tyvärr.

    Gilla

    1. Teknikpappan skriver:

      Jag lyckades också hitta till Roborock-appen till slut. Har man bara en Roborock behövs ju inte Mi-appen.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.